


VLETEREN ACTIEF IN DE GEMEENTERAAD
Marion Vermander - Franky Pluym - Luc Derdaele - Jonas Vanderhaeghe
23/12/2020
Digitale gemeenteraad
19u30
In deze gemeenteraad werd de vaststelling gedaan betreffende het meerjarenplan 2021-2025. Algemeen kan hierbij gesteld worden dat de uitgaven lager/scherper werden gesteld. Samen met de extra subsidies levert dit 1 miljoen meer investeringen op (vooral voor RioP-bijdragen, gemeentelijk aandeel N8 en “sale en leaseback”-constructie Fluvius).
​
Daarnaast werden de opcentiemen op de onroerende voorheffing (2012-2025), de aanvullende gemeente toelage op personenbelasting (2012-2025) en de gemeentelijke bijdrage Politiezone Arro Ieper (2021) goedgekeurd. Deze laatste wel in de veronderstelling dat er door de politie een minimale bezetting dient te zijn in het nieuw onderkomen van de Sceure, zodat er geen afspraak dient gemaakte te worden met diensten in Poperinge of Ieper.
Voor Wonen Vlaanderen diende de gemeenteraad ook nog akkoord te gaan met het gemeentelijk reglement betreffende de geldigheidsduur van het conformiteitsattest. Deze wordt nu beperkt van 10 jaar naar 5 jaar voor huurwoningen met een beperkt aantal gebreken.
Ook het actieprogramma onbebouwde percelen kreeg goedkeuring. Op deze gronden dient 25% van de oppervlakte voorzien te worden van sociale huisvesting. Voor Vleteren is dat het geval voor 2 percelen in Groenerf waar een sociaal woonproject zal ontwikkeld worden door SHM Ons Onderdak (6 sociale huurwoningen en 5 koopwoningen).
Voor de bestuursperiode 2019-2024 werd de verkeerscommissie opgericht. Het college van burgemeester en schepenen had dit graag uitgebreid met al hun leden, dit met als argument dat bij het overlopen van het verslag in het CBS heel de agenda van de commissie als het ware nog eens wordt hernomen. Als oppositie hadden wij daar toch onze vragen bij omdat een dergelijke raad eigenlijk enkel advies hoort te geven over het uit te voeren beleid. Beslissingen zelf dienen genomen te worden in de gemeenteraad of het CBS. Nu dit zich verlegd naar de commissie wordt ook de vertegenwoordiging van onze partij veel kleiner. Om de verhouding wat te herstellen werd daarom afgesproken dat wij als oppositie ook een tweede vertegenwoordiger mochten aanduiden.
​
Als laatste werd er ingegaan op de oproep van het Westhoekoverleg om voor onze gemeenten de Motie “Een Vlaams noodfonds voor toerisme in de Westhoek na Brexit” te onderschrijven en over te maken aan de bevoegde ministers. Door de Brexit, corona en het wegvallen van de ferryverbinding tussen Zeebrugge en Hull door P&O wordt de Westhoek veel minder toegankelijk voor de vele Britten, wat toeristisch een grote impact levert. Er dient heel vlug ingezet te worden op staycations en kortbij vakanties maar via steun zou dit iets meer geleidelijk kunnen gebeuren.
​
05/11/2020
Digitale gemeenteraad
19u30
Deze gemeenteraad verliep voor het eerst digitaal. Door de stijgende coronacijfers in Vleteren, met de verzwarende factor dat vooral verzorgenden en zorgbehoevenden getroffen zijn, werd de fysieke raad van 28/10 geannuleerd. Ook alle evenementen en activiteiten werden om die reden geschrapt.
Bij de goedkeuring van het vorige verslag werd gesteld door de burgemeester dat het voorstel van Vleteren Actief om de waarde van de consumptiebonnen van 15 EUR naar 20 EUR op te trekken door gebruik te maken van niet-aangewende presentiegelden effectief mee zal worden genomen in de aanpassing van het meerjarenplan.
In navolging van dat meerjarenplan werd op de gemeenteraad het contract goedgekeurd om een lening van 400 000 EUR aan te gaan. Ook de volgende documenten werden met eenparighed van stemmen aanvaard:
-
het samenwerkingsovereenkomst IBA’s tussen het ruilverkavelingscomité Woesten en de gemeente Vleteren
-
het protocol domiciliefraude (voorstel politiezone Arro Ieper)
-
de uitvoeringmodaliteiten van het sectoraal akkoord vanaf 2020
Er werd ook geopteerd om in de Steenstraat, vanaf Wulvestraat tot N8, aan 1 kant een parkeerverbod in te stellen. Parkeren aan de kant van de begraafplaats blijft hierbij mogelijk. Nu staan er daar soms aan beide kanten wagens geparkeerd wat leidt tot onveilige passages.
Vleteren maakt deel uit van de intergemeentelijke Projectvereniging ‘Dierenasiel Zuidelijke Westhoek’. Vanuit hun Raad van Bestuur werd gevraagd om een statutenwijziging waarbij in geval van ontbinding overschot aan activa mag overgedragen worden naar een vzw die zich inzet voor dierenwelzijn in plaats van naar de deelnemende gemeenten, dit om vennootbelasting te vermijden. Daarnaast werd ook gevraagd naar een jaarlijkse verhoging van de werkingsbijdragen met 50% om de personeelsbezetting te kunnen verhogen met een 0,5 VTE. Franky Pluym (raadgevend vertegenwoordiger VA!) stelde hierbij dat dit noodzakelijk is omdat het aantal binnengebrachte poezen veel groter is dan voorzien. Ook de kostprijs voor de adoptie van poezen zal men verhogen (dit is zeker nodig in vergelijking met andere dierenasielen) maar deze extra inkomsten moet ook dienen voor de investeringen in infrastructuur. Beide vragen van de projectvereniging werden positief onthaald.
Als variapunt stelde Jonas Vanderhaeghe vanuit Vleteren Actief de vraag hoe het kwam dat in de verslagen van het CBS weer te lezen viel dat er overleg was met WVI betreffende een uitbreiding van het bedrijventerrein, dit terwijl oorspronkelijk geen mogelijkheid hiertoe was. De burgemeester stelde dat er nu inderdaad tegen alle verwachtingen in, toch gewenste locaties mogen aangeduid worden, een uitbreiding aan de bestaande ambachtelijke zone geniet hierbij voorkeur.
​
28/10/2020
Gemeenteraad
19u30
Deze gemeenteraad werd uitgesteld naar 5/11 o.w.v. de verstrengde coronamaatregelen.
Er zal worden geopteerd voor een digitale raad.
​
​
23/09/2020
Gemeenteraad
19u30
Bij aanvang van deze gemeenteraad werd Axelle Vansteenkiste officieel voorgesteld als winnares van de wedstrijd ‘gemeentefotograaf van Vleteren’. Er waren 9 deelnemers waarvan de foto’s werden tentoongesteld in de uitleenposten van Oostvleteren en Woesten.
​
Daarna werd overgegaan tot de agendapunten van de gemeenteraad. Als eerste werd het opvolgingsrapport van het meerjarenplan (MJP) - eerste semester - besproken. Daarbij gaat het vooral over een stand van zaken betreffende de uitvoering van het MJP. Hierbij stelde Franky Pluym namens onze partij o.a. de vraag of ook een speelplein wordt voorzien in de nieuwe wijk van Oostvleteren, aangezien de vraag daar groot naar is. Hierop werd bevestigend gereageerd.
​
Een volgend hoofdpunt was de formele toewijzing van de verkoop van de voormalige pastoriewoning in Oostvleteren. Na 2 biedingsrondes met een vastgesteld procedure en met COVAST cvba als facilitator werd het hoogste bod hierbij vastgesteld op 333 000 EUR.
​
In de milieuraad kwamen regelmatig opmerkingen over het parkeren langs het tweesporenpad van bezoekers aan de Zonnegloed. In het college werd gesteld dat dit zeker niet kon aangezien dit zorgt voor problemen met doorgaand verkeer. Er werden reeds borden geplaatst als tijdelijke maatregel (tot eind september) maar nu werd voorgesteld daar een permanent parkeerverbod te maken via een aanvullend verkeersreglement. Vleteren Actief kan zich hierin vinden en denkt ook dat parkeren daar inderdaad niet aan te raden valt. Anderzijds vragen we ons ook af of er voor de Zonnegloed en hun klanten een andere oplossing is. Waar kan men dan wel parkeren bij een volledige bezetting van hun parking? De burgemeester antwoordde dat dit niet het probleem van de gemeente is maar wel kan meegedacht worden bij het zoeken naar alternatieven.
​
De buitenlocatie van de Sceure (terras naast kleine zaal) werd in de zomer al een paar keer gehanteerd als huwelijkslocatie. Deze locatie wordt vanaf nu ook gemeld bij de huwelijksaangifte. De kleine zaal is voorlopig ook als binnenruimte beschikbaar, na de verhuis van het gemeentehuis kunnen huwelijken voltrokken worden in de nieuwe trouwzaal.
​
Eén van de laatste agendapunten was de bespreking van corona-subsidies voor enerzijds jeugd, sport en cultuur en anderzijds armoedebestrijding:
-
Vleteren ontving vanuit de Vlaamse regering 32 918,15 EUR uit het noodfonds voor de eerste 3 sectoren. De lokale besturen mogen hieromtrent zelf beslissen hoe dit verdeeld wordt. Er werd voorgesteld de werkingssubsidies voor alle erkende verenigingen op te trekken met 30%. Verenigingen die kunnen aantonen dat de extra gemaakte kosten hiermee niet volledig gecompenseerd worden, kunnen een dossier indienen. Het college beslist dan of er een extra subsidie kan worden toegekend met een maximum van 50% van de meerkosten.
Scholen ontvangen een bedrag van 500 EUR voor de aankoop van educatief materiaal en het zomersportkamp van Onze Ark in Woesten krijgt 650 EUR. Van de gelegenheid wordt ook gebruik gemaakt om de aankoop van een filmprojectie en beamer aan te schaffen, dit om kwalitatieve filmavonden te kunnen organiseren.
Op vraag van VA! werd bevestigd dat het overschot dan in 2021 verder kan verdeeld worden over de verenigingen. -
Daarnaast mocht de gemeente nog 2 subsidies ontvangen: één als consumptiebudget voor kwetsbare gezinnen en 1 tegen armoedebestrijding. Het college wenst deze 2 te combineren en te werken met een systeem van aankoopbonnen (van 15 EUR) om aan te wenden bij de plaatselijke handelaars. Hiervoor komen leefloongerechtigden en mensen in budgettering maar ook mensen met verhoogde tegemoetkomingen in aanmerking.
Vleteren Actief (Franky Pluym) poneerde hierbij het voorstel om de presentiegelden, die niet uitbetaald werden o.w.v. het niet doorgaan van eerdere gemeenteraden mee te nemen in het systeem van de consumptiebonnen om zo het vooropgesteld bedrag te verhogen tot 20 EUR. Dit kan gezien worden als een voordeel voor de de kwetsbare doelgroepen maar ook als steun voor de lokale economie. De burgemeester stelde dat deze bedragen eigenlijk niet echt over zijn, maar ten goede komen van de gemeentekas op andere vlakken. Zo heeft de gemeente door corona zelf ook extra kosten en minder inkomsten. Desondanks was LVP het idee wel genegen. Het overzetten van deze budgetten kan wel niet budgetneutraal gebeuren maar dient uitgewerkt worden in de komende aanpassing van het meerjarenplan. De financieel directeur zal dit onderzoeken.
​​
29/06/2020
Gemeenteraad
19u30
Vóór de goedkeuring van het vorige verslag herhaalt Luc Derdaele zo bij het begin van deze gemeenteraad nog eens zijn vraag betreffende het plaatsen van een stopteken voor het kruispunt met de Stavelestraat. Dit zou, volgens voorzitter Mourisse, doorgegeven zijn. Er dient wel nog een politiereglement opgesteld te worden.
Daarna wordt het woord gelaten aan Joost Sampers als financieel directeur die de toelichting voor de jaarrekening 2019 voor zijn rekening neemt.
Overzicht:
-
Exploitatie: 710.388,34 EUR
-
Investering: -1.149.558,92 EUR
-
Andere: 419.806,62 EUR
-
Budgettaire resultaat boekjaar: -19.363,96 EUR
-
Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar: 971.700,70 EUR
-
Gecumuleerde budgettaire resultaat: 952.336,74 EUR
-
Resultaat op kasbasis: 952.336,74 EUR
-
Autofinancieringsmarge: 330.194,96 EUR
Opmerkingen investeringen:
-
Er werd een investeringssubsidie begroot van 89000 euro voor de heraanleg van de schoolomgeving in de Hendrik Deberghstraat. Het subsidiedossier werd tijdig ingediend, maar door de coronacrisis liet de verwerking ervan op zich wachten. Daarom is deze ontvangst niet ingeboekt in boekjaar 2019, maar er is wel nog zicht op om deze te ontvangen in 2020.
-
Negatieve toelage: terugbetaling van een vroeger ontvangen subsidie door herbestemming De Sceure (verdwijnen van de logiesfunctie). Vandaar dat het totale bedrag aan investeringsontvangsten voor 2019 erg laag uitvalt.
-
Meer investeringsuitgaven dan voorzien: overgedragen investeringsbudgetten uit boekjaar 2018 werden zoveel mogelijk gereduceerd tot een niveau van uitgaven die nog maximaal verwacht werden voor 2019.
Voor drie budgetposten werd, achteraf bekeken, het budget teveel gereduceerd, want er kwamen nog facturen van leveranciers voor een hoger bedrag dan wat overbleef in het budget.-
de werken aan De Sceure ifv de verbouwing tot administratief centrum
-
de heraanleg van de parking
-
de aankoop van de mobiele camera ter bestrijding van zwerfvuil
-
Deze kosten werden wel nog voorzien in het investeringsbudget van 2020: door deze facturen nog toe te rekenen aan 2019, kan verwacht worden dat het budget van 2020 voor deze posten niet volledig aangerekend zal worden.
Opmerkingen exploitatie:
-
Meerkost aan herstellingen voertuigen, gewestelijke ontvanger, computermateriaal,…
-
Minder inkomsten dan voorzien bij toegangsgelden Sceure, aanvraag concessies, afgifte ID’s en rijbewijzen,…
-
In 2019 gingen een aantal voormalige mandatarissen op pensioen. Het budget werd opgetrokken tot 45.000 euro, maar dit bleek duidelijk een onderschatting van de effectieve kost (65 666 euro).
-
Voor de vergoedingen die wij betalen aan IVVO voor de exploitatie van ons recyclagepark werd in het verleden de eindafrekening van een jaar boekhoudkundig verwerkt in het volgende jaar, maar vanuit de idee dat kosten beter geboekt worden in het jaar waarop ze effectief betrekking hebben, werd de afrekening voor 2019 ook nog in 2019 geboekt. Zodoende zit zowel de afrekening van 2018 als van 2019 in dit boekjaar, en dit verklaart de budgetoverschrijding van 43714 EUR.
​
De Vlaamse overheid heeft in het Decreet Lokaal Bestuur ook organisatiebeheersing opgenomen. Dit houdt is dat de gemeente een geheel aan maatregelen en procedures dient op te stellen om risico’s en hinderpalen bij het bereiken van hun doelstellingen zoveel mogelijk beheersen. Hieromtrent dient ook 1x per jaar gerapporteerd te worden aan de gemeenteraad (voor 30/06) door de algemeen directeur. De rapportering volgde nu meteen na de goedkeuring van het vooropgestelde kader.
​
De samenwerkingsovereenkomst voor de wegen-, riolerings- en omgevingswerken in de Hendrik Deberghstraat 9-37 was één van de volgende punten op de agenda. Mits de 12 woningen in deze verkaveling worden herbouwd werd beslist om ook de straat te vernieuwen en te voorzien van een gescheiden rioleringstelstel. Voor 3 woningen die geen eigendom meer zijn van De Mandel, kunnen deze werken niet gesubsidieerd worden door VMSW maar dient de gemeente in te staan voor de kosten. In de overeenkomst werd via een formule de betoelaging vastgelegd (22%).
De burgemeester wou hierbij ook nog aanvullen dat de gemeente in eerste instantie gevraagd werd om niets te zeggen over de afbraak aan de bewoners vooraleer de nieuwe woningen in E. Devloostraat gerealiseerd werden. Daar kan nu naar uitgeweken worden, weliswaar tegen een meerprijs qua huur. Volgens eerste schepen Coppein kunnen de mindere energiekosten dit (deels) compenseren.
​
Van onze kant werd ook opgemerkt dat er daar ook wel een probleem is met huisnummers: er in een woning met nummer 37, maar ook bv. Benaja en De Mistel dragen dat nummer gevolgd door een letter. Meermaals rijden vrachtwagens verkeerdelijk de wijk in voor een levering. Kan er gekeken worden voor een andere nummering? Dit zou worden opgevolgd.
Na het beëindigen van de werken in de Poperingestraat diende er ook nog een aanvullend reglement goedgekeurd te worden. Wat de klachten van te snel rijden betreft, hoopt men dat het creëren van extra parkeerzones op het wegdek, afgebakend met bloembakken, een vertraging teweeg brengt.
​
Daarna volgde de bespreking van het Openbaar Vervoerplan vervoerregio Westhoek. Hierbij is het positief dat de busverbindingen op ons grondgebied blijven en dat op de grote lijnen Veurne -Ieper en Diksmuide-Ieper nu ieder uur een rit wordt voorzien. Het valt aan de andere kant te betreuren dat de belbussen zullen verdwijnen. Er wordt wel ingezet op een alternatief om met fietspunten en autopunten eenvoudiger te kunnen aansluiten op het bestaande openbaar vervoer.
​
Andere punten op de agenda waren nog de rekeningen van de kerkfabrieken, de goedkeuring van de verslagen (werking en financieel) en jaarrekening van CO7 en het akkoord gaan van de verlenging van gemeentelijke mandaten bij CO7 (voor VA! Marion Vermander als raadgevend lid)
Op het einde van de gemeenteraad werd vanuit Vleteren Actief (Franky Pluym) nog een vraag op tafel gegooid betreffende verslaggeving CBS. In verleden hadden we immers al een aantal keren (hetzij persoonlijk of in GR) gevraagd naar vluggere verslaggeving.
-
We ontvingen die deze keer heel laat t.o.v. de datum van de GR (geen week tussen)
De verslagen CBS werden zo niet op tijd afgeleverd volgens HHR (ten laatste tegen oproeping GR). -
Verslagen worden ook steeds in bulk gestuurd: alles in 1 keer ontvangen, daarbij is geen geleidelijke opvolging mogelijk.
-
Daarbij komt nog dat er verslagen gegeven worden van voor de vorige gemeenteraad
(nu nog verslag van 7/5 en 14/5 terwijl er GR was op 27/05)
Daarom hadden we graag om een aanpassing van het HHR aangevraagd o.w.v. reden 2 en 3 met voorwaarde om zich daaraan te houden (reden 1).
Het voorstel is in gelijkstelling met bv. Poperinge, Alveringem en Ieper waarbij men het verslag ontvangt na het volgende CBS waarin de notulen worden goedgekeurd. Letterlijk:
"De notulen van het college van burgemeester en schepenen worden, uiterlijk op dezelfde dag als de vergadering van het college volgend op deze waarop de notulen werden goedgekeurd, verstuurd aan de gemeenteraadsleden."
Zo ontvangen we na iedere college het verslag van de week ervoor en is er een eenvoudige opvolging.
De algemeen directeur vond dit een terechte opmerking en wettelijk ook zo voorzien. Ze beloofde zich de gewoonte eigen te maken om dit consequent te doen.
​
De raad eindigde met een rondgang door de werken van de Sceure.
​​
27/05/2020
Gemeenteraad
19u30
Deze gemeenteraad was de eerste in corona-periode en ging o.w.v. de veiligheidsvoorschriften door in de kleine zaal van de Sceure. Een paar coronaweetjes:
-
De gemeente heeft met de Westhoek een groepsaankoop gedaan voor mondmaskers maar deze zijn blijkbaar gemaakt in China en later op zich wachten, net als de filters van de federale overheid.
-
Alle 75-plussers werden opgebeld door de gemeente met vraag naar hun specifieke noden.
-
Om scholen te helpen werden de zalen ter beschikking gesteld en vrijwilligers geregeld.
Als eerste hoofdpunt op de agenda: intekening van aandelen Apt bij Gaselwest. Vleteren is aangesloten bij opdrachthoudende vereniging Gaselwest, die op zijn beurt aandeelhouder in bij Publi-T. Nu Gaselwest heeft ingetekend op nieuwe aandelen bij deze holding krijgen de aangesloten steden en gemeenten de mogelijkheid om te participeren. Aan Vleteren kunnen 1359 nieuwe aandelen worden aangeboden waarvan we 14177,36 EUR dienen te financieren via een banklening op 5 jaar bij Gaselwest. Daarnaast zou Vleteren ook nog kandidaat zijn voor 210 extra aandelen voor het geval andere gemeenten niet intekenen, wat ook weer met banklening valt te bekostigen. Dit blijkt een interessante belegging met verwachte opbrengst van 3%.
​
Ook het retributiereglement voor individueel bezoldigd vervoer werd goedgekeurd. In de nieuwe regelgeving van de Vlaamse Regering zijn hieromtrent immers verschillende verplichte gemeentelijke retributies opgenomen, hetgeen enkel kan toegepast worden na goedkeuring van een dergelijk reglement door de gemeenteraad. De retributie bedraagt 250 EUR voor voertuigen die aan bepaalde ecologische voorwaarden voldoen, anders is de prijs 350 EUR. De bestuurders dienen ook te beschikken over een bestuurderspas (20 EUR).
​
Na het goedkeuren van heel wat agenda’s van algemene vergaderingen (WVI, IVVO, PSILON, TMVS dv, DVV Westhoek, Gaselwest) werd ook akkoord gegeven voor de samenwerkingsovereenkomst tussen Vleteren en de provincie voor uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s. Via deze overeenkomst kan hieromtrent beroep worden gedaan bij ieder van de 5 provincies.
​
Nadat akkoord werd gegaan met de jaarrekening en het jaarverslag van “Westhoek Sportoverleg” volgden nog een paar vragen van Vleteren Actief:
-
Zal de omleiding / het één richtingsverkeer voor het containerpark blijven?
Volgens de burgemeester is dit nu (voorlopig) wel het geval om wille van de coronamaatregelen maar wordt dit verkeerspunt ook meegenomen bij de herinrichting van de N8.Volgens Vleteren Actief creëert dit een gevaarlijk punt voor fietsers bij het dwarsen aan de Stavelestraat en is het plaatsen van stopbord zeker aan te raden.
-
Bij de verkoop van het perceel Hoflandstraat, goedgekeurd op GR van 30/12/19 werden 2 klachten ingediend. In het verslag CBS lezen we echter “Verkoop is geen oplossing voor een probleem dat al jaren aansleept.” Er werd een overleg gepland met betrokken partijen op 19/03 maar verder konden wij hier geen info over terug vinden. De burgmeester weet ons hierbij enkel te vertellen dat de vergadering nog niet heeft kunnen plaatsvinden o.w.v. corona…
​​
26/02/2020
Gemeenteraad
19u30
In deze gemeenteraad werden in eerste instantie een aantal retributiereglementen herzien:
-
Voor de afkoppeling van afval- en hemelwatertoevoer wordt de bijdrage van de burger verhoogt naar 1000 EUR. De 500 EUR die in 2014 werd vastgelegd blijkt nu immers ruim onvoldoende en niet langer haalbaar zeker niet bij de grote stijging van kostprijs ingesteld door Watergroep/RioPAct
-
Het huidig reglement voor IBA’s dateert reeds van 2015 en daarbij wordt uitgegaan dat een IBA bekostigt wordt door enerzijds een bijdrage van 1500 EUR van de burger, anderzijds de gewestelijke premie van 2250 EUR en de rest betaalt de gemeente. Doordat de kostprijs van een IBA is gestegen (tot 6500EUR) wordt nu ook de retributie opgetrokken van 1500 EUR naar 1750 EUR.
Daarna stond de verkoop van de pastoriewoning in Oostvleteren op de agenda. De gemeente is hiervan eigenaar en het bisdom heeft toestemming gegeven om deze te verkopen. Er wordt een landmeter aangesteld voor het opmaken van een schattingsverslag en er zal beroep gedaan worden op COVAST als facilitator om de verkoop in goede banen te leiden. De opbrengst zal worden geherinvesteerd in gemeentelijk patrimonium.
In de verkeerscommissie van 20/01/2020 werd de aanvraag betreffende kort parkeren ter hoogte van Woestendorp 50 (apotheek Dulst-Desmedt) positief geadviseerd (max. 30 min tijdens de openingsuren apotheek). Voor deze 2 specifieke parkeerplaatsen diende er een aanvullend reglement worden goedgekeurd. De gemeente zal ook moeten instaan voor borden en belijning, niettegenstaande het een om een gewestweg gaat.
Als laatste dienden de wijzigingen in de beheersovereenkomst met de stedelijke bibliotheek van Poperinge goedgekeurd te worden. Aangezien de bibliotheek nu overstap naar een Vlaams eengemaakt bibliotheeksysteem (Wise) zijn een aantal zaken technisch immers niet meer op dezelfde manier mogelijk.