top of page

VLETEREN ACTIEF IN DE GEMEENTERAAD

Franky Pluym - Luc Derdaele - Jonas Vanderhaeghe - Kristof Dejonckheere

2023

22/11/2023

Gemeenteraad

19u30

Verslag nog in opmaak.

25/10/2023

Gemeenteraad

19u30

Het eerste punt van de effectieve agenda betrof een ruil van grond nabij de Molenhoek, wat als een rechtzetting kon gezien worden van een onrechtmatige grondinname waarbij een landbouwer een houtkant van de gemeente had verwijderd, die in de weg stond voor het bewerken van zijn akkerland. Dit werd eerder reeds gecompenseerd met de heraanplant op eigen perceel, alleen moest de officiële ruil nog geregeld worden. Er waren hieromtrent geen bemerkingen.

In de Vervoerregio Westhoek, waartoe Vleteren behoort, is het mobiliteitsplan en de daaraan gekoppelde MER-rapport afgewerkt. Burgers konden tot 15 oktober 2023 opmerkingen indienen, gemeenten/administraties tot 29 oktober. Daarna moet er wel nog naar budget gezocht worden om de voorgestelde acties uit te werken.
Volgens de burgemeester heet hierbij vooral de N8 een belangrijk aandeel in. Er is bijvoorbeeld ook nood aan een deftig fietspad langs deze baan. Naar een concrete timing hieromtrent is het voorlopig nog raden. Schepen Coppein gaf ook aan dat bij het binnenrijden Woesten komende van Elverdinge ook asfalt dient te worden voorzien en ook daar geen antwoord op komt.
Vanuit Vleteren Actief kwam de vraag of er nu eigenlijk sprake was van een nieuw traject vanaf de Kruisboomstraat zoals een bepaald persartikel aangeeft. De voorzitter had daar naar eigen zeggen geen weet van, men zou al bezig zijn met de onteigeningen voor het geplande tracé. Enkel Ieper vraagt wel nog naar een herziening van de plannen, Vleteren is hierbij geen vragende partij omdat volgens hem de plannen, met uitzondering van de middenberm, niet slecht zijn.
Kristof Dejonckheere vroeg ook of er vanuit de burgers effectief opmerkingen waren binnengekomen op het mobiliteitsplan. Het bestuur blijkt daar geen zicht op te hebben omdat dit niet aan de gemeente werd overgemaakt. Er volgde wel nog een overleg met de vervoerregiomanager.

Na voorgaande bespreking werd er een aanvullend verkeersreglement goedgekeurd voor kort parkeren voor de woningen in Westvleterendorp 30, 30b en 30c. Deze parkeerstrook werd eigenlijk gecreëerd om parkeergelegenheid te voorzien voor de bezoekers van de bakker. De borden ter plaatse voorzien parkeergelegenheid met gebruik van de parkeerschijf. Een aanvullend reglement werd intern wel niet teruggevonden. Dit wordt nu herzien tot het voorzien van 3 parkeerplaatsen waar maximaal 30 minuten kan worgen geparkeerd, zodat vooral de klanten van de bakker hier plaats vinden. De mensen die daar nu parkeren hebben, volgens de burgemeester, eigenlijk parkeergelegenheid achter hun woning

Elk algemeen ziekenhuis dient deel uit te maken van één locoregionaal klinisch ziekenhuisnetwerk. Hiervoor is er bij de Vlaamse gemeenschap een maximum vastgelegd van 13, waarvan er reeds 12 netwerken erkend zijn, er is dus nog één programmatorisch nummer niet toegekend via erkenning.
De besturen van AZ West en Jan Yperman Ziekenhuis hebben unaniem beslist zich daarom te organiseren in een verregaande samenwerking via een ziekenhuisgroepering en de aanvraag tot erkenning. Om de erkenningsaanvraag van een op te richten ZiekenhuisNetwerk Westhoek te ondersteunen worden de gemeenten in de Westhoek gevraagd een motie tot erkenning van het ZiekenhuisNetwerk Westhoek te agenderen en te steunen, wat door Vleteren ook gedaan wordt.

Daarna dienden de agenda’s en de vaststellung van het mandaat van vertegenwoordiger bij heel wat buitengewone algemene vergaderingen goedgekeurd te worden, dit betreffende TMVS dv, WVI, DVV Westhoek, De Watergroep, IVVO, Gaselwest en Zefier. In heel wat gevallen stond Ria Vanlerberghe hierbij aangeduid als vaste vertegenwoordiger. Bij aangeven door VA! van het feit dat er op 13 december 2 vergaderingen stonden ingepland met amper een uur tussen (DVV en WVI), gaf ze zelf aan dat dit toch haalbaar was.

 

Als varia gaf de burgemeester nog op dat er de week voordien was samengekomen met de Zonnegloed, inzake de regularisatie van een aanvraag. Tot nu zijn het eigenlijk allemaal negatieve adviezen. De Zonnegloed wacht op een nieuw decreet voor de voorwaarden van een Sanctuary. Als dat niet in orde komt, kan dit voor hen problemen geven. Kristof Dejonckheere repliceerde hierbij dat het jammer is dat er in de Krant van West-Vlaanderen wel heel vaak grote artikels worden geschreven over de Zonnegloed, dit terwijl er een bloeiend verenigingsleven is in Vleteren.

27/09/2023

Gemeenteraad

19u30

Na de goedkeuring van het vorig verslag werd er kennis genomen van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2023. Volgens de burgemeester is hierbij vooral de tekst van het document belangrijk en de cijfers van ondergeschikt belang daar het over de helft van een budgetjaar gaat. Franky Pluym had hierbij een vraag je over het gebruik van de Plusbus. Deze is vanaf 2024 volledig voor Vleteren beschikbaar. Hij wou weten of er een uitbreiding zou komen in wie dit vervoersmiddel zal mogen hanteren, denkend bv. verenigingen. Schepen Goubeir gaf aan dat dat inderdaad de bedoeling was en dat de voorwaarde van een mindervalide passagier niet meer zo strikt zou worden toegepast.

 

Daarna kwamen we budgetwijzigingen 2023 en de aktemening van de budgetten van 2024 voor de verschillende kerkfabrieken aan bod. Voor de kerken van Westvleteren en Woesten zijn er bijkomende investeringstoelagen noodzakelijk, respectievelijk 49000 EUR (in 2023-2024) en 110 000 EUR (in 2024-2025). In Westvleteren liggen de stijgende kosten voor geplande werken aan glasramen, vensters en verlichting aan de basis samen met de verminderde subsidies. In Woesten dient er te worden geïnvesteerd in herstellingen van het buitenschrijnwerk en het glas-in-lood. Voor de kerk van Oostvleteren zijn er geen grote renovatiewerken gepland, wel dient het zink (dakgoten) en het voegwerk eens aangepakt te worden.
 

Vanuit Vleteren Actief vroeg Kristof Dejonckheere af of het wel verantwoord was dit met het belastinggeld te financieren. Misschien dient er patrimonium verkocht te worden om in deze kosten tussen te komen. De kerken dienen ook ruimer gebruikt te worden, dit werd door onze partij al eerder aangegeven. Volgens de burgemeester werd hierop al aangedrongen maar kende dit weinig gevolg. Ook het voorstel van burgerlijke begrafenissen kende geen bijval. Volgens schepen Coppein werden bepaalde activiteiten wel toegelaten maar bleek er dan een probleem te zijn betreffende het schenken van drank. Raadslid Derdaele gaf nog aan dat de optie om er burgerlijke plechtigheden te doen eigenlijk al te laat komt, daar iedere begrafenisondernemer over een eigen zaal beschikt. Volgens K. Dejonckheere is het misschien ook een kwestie van duidelijke bekendmaking naar de bevolking toe.

Daarna werd de aanpassing van het subsidiereglement betreffende het afkoppelen van afvalwater/hemelwater op privédomein besproken en goed bevonden. In het huidig reglement moet een inwoner/eigenaar een aanvraag indienen, dan krijgt men een principiële goedkeuring van het college waarna de werken mogen worden opgestart. Na de eigenlijke werken dienen de nodige facturen worden ingediend en dan komt dit nog eens in college. Er werd akkoord gegaan met de vereenvoudiging dat een dossier niet meer in het college moet worden behandeld voor de goedkeuring. Een subsidie voor particuliere woningen werd ook vervangen door een subsidie per huisnummer en een subsidieaanvraag kan nu worden ingediend tot de voorlopige oplevering van het rioleringsproject.

In het kader van het project “Realisatie gescheiden stelsel Groenerf” te Woesten, waren er twee grondinnames noodzakelijk bij de geplande werken door Watergroep. Enerzijds voor het verbreden/verdiepen van een gracht en anderzijds voor het plaatsen van een pompstation. De prijs werd bepaald op basis van een schattingsverslag. Voor de twee grondinnames van samen 87m² gaat het om en vergoeding van 7.021,80 euro, inclusief de wederbeleggingsvergoeding. Volgens Franky Pluym klopten de opgegeven perceelnummers kloppen niet met de perceelnummers in het schattingsverslag. Er kon hieromtrent niet meteen een reden worden gegeven. Dit werd na de gemeenteraad nagevraagd bij Aquafin. Zij gaven aan dat ze altijd één schattingsverslag per bestemming aanvragen en deze prijs dan gebruiken voor alle innemingen gelegen in deze bestemmingszone. Met de verkoop werd er sowieso akkoord gegaan.

Ook Global Fries verzocht voor een verkoop van grond uit het openbaar domein van de gemeente. De aanvraag kadert in de intentie om het bedrijf volledig overstromingsrobuust te maken: ze zouden de dijk willen doortrekken tot aan de overwelving, daar de waar de Poperingevaart onder de Westvleterenstraat gaat, en de mobiele waterkering dan kan geplaatst worden tot en met de overwelving. Het perceel werd in het schattingsverslag, gezien de ligging en het nut van waterbeheersing, gewaardeerd als tuingrond. Voor het perceel van 151,9 m² werd zo een kostprijs ingesteld van 4040,54 EUR (€20/m² met 1/3 verhoogd door vraag tot onderhandse verkoop).

Voor de raden van november en december werd er besloten deze beide een weekje eerder te laten doorgaan (22/11 en 20/12). Dit zorgt voor een goede spreiding van de laatste raden en kom de gemeenteraad van december niet tussen de feestdagen te liggen.

28/06/2023

Gemeenteraad

19u30

De hoofdbrok van deze gemeenteraad ging over de vaststelling van de jaarrekening van 2022. Financieel directeur verduidelijkte de cijfers aan de hand van een presentatie.

  • Er werd 1,2 miljoen euro geïnvesteerd maar er werd hiervoor geen nieuwe lening aangegaan. Alles werd uit eigen kas gefinancierd.

Vanuit Vleteren Actief maakte Kristof Dejonckheere de opmerking dat de leninglast (per inwoner) al langere tijd werd aangeklaagd en dat er nu eindelijk een afbouw komt.
Franky Pluym wist mee te delen dat er ook terug geld overgedragen werd naar 2023, iets wat ook eerder al werd aangekaart. Budgetten worden doorgeschoven met als mogelijk gevolg dat bepaalde projecten niet meer tot stand kunnen komen.

  • Er is een beter exploitatiesaldo dan initieel begroot, maar deze is toch gevoelig minder dan de vorige jaren. De autofinancieringsmarge is ook nog steeds positief.

Er werd hierop gerepliceerd vanuit Vleteren Actief (Franky Pluym) dat de zowel exploitatiesaldo als autofinancieringsmarge vorige jaren wel beduidend hoger lag. Dit is volgens de financieel directeur vooral te wijten aan de algemeen hogere kosten bij personeel, goederen/diensten en energie. Raadslid Pluym wees hierbij ook op de hoge jaarlijkse kost van de pensioenen (83000 EUR), voor een kleine gemeente als Vleteren. Naast het feit dat er 100 000 EUR werd gestort in het pensioenfonds werd dit in 2022 ook nog eens grotendeels zelf betaald. Dus is er wel sprake van een dubbeltelling.

  • Er is meer werkingsbudget voor de diensten, maar er werden ook meer activiteiten georganiseerd door dienst vrije tijd wat resulteert in meer ontvangsten.

Franky Pluym merkte op dat er in de jaarrekening heel wat cijfers over de zaalverhuur werden gegeven. Deze zijn algemeen gestegen, wat echter wel niet het geval bleek in Westvleteren en Woesten, die zelfs mindere cijfers dan de coronajaren 2020 en 2021 lieten optekenen. Joost Sampers antwoordde daarop dat de grafieken de bezetting aangeven en niet altijd een indicatie zijn voor de opbrengsten, schepen Coppein wist aan te vullen dat de werken in dorpshuizen misschien ook aan de basis konden liggen.

  • Bij de inkomsten viel er niet meteen iets speciaals op te tekenen. Er worden wel meer inkomsten verwacht in 2023 en 2024 ingevolge inflatie. Er waren ook wat investeringsopbrengsten uit verkopen. Kristof Dejonckheere meldde hierna dat een aantal investeringswerken wel op zich laten wachten:

    • De werken aan de molen.

      • Volgens de burgemeester zou dit starten na bouwverlof.

    • De wegeniswerken. 

      • Schepen Lauwers deelde mee dat dit zou verdergezet worden in september. Pas nadat de noodzakelijke herstellingen uit fase 1 met verzekeringstussenkomst zullen uitgevoerd worden, zal er verder gekeken worden wat nog haalbaar is in fase 2.

    • Project noodopvang.

      • Er werd reeds meerdere malen gevraagd naar een detail van raming maar dit komt er nooit. Franky Pluym sloot hierbij aan door te stellen dat er in dit dossier al 3 keer tegen een deadline beslissingen werden genomen, de aannemer heeft hiervan weet en is gewoon tijd aan het rekken.

      • Volgens algemeen directeur Nele Vanderhaeghe werd de meetstaat nogmaals opgevraagd en kreeg men de garantie van de aannemer dat het ramingsbedrag maximaal is. Bij heraanbesteding is er een risico op een nog duurdere kostprijs. 

De burgemeester bedankte hierna Joost voor zijn deskundige uitleg, iets wat volgens raadslid Dejonckheere vroeger altijd werd gegeven door de schepen van financiën.

 

Het volgende punt op de agenda was de oproep tot het aanstellen van een vertegenwoordiger van de toewijzingsraad bij de woonmaatschappij ‘Thuiswest’. Vanaf 1 oktober 2023 gelden de nieuwe toewijzingsregels voor het verhuren van sociale woningen. Hierbij is ruimte om een toewijzingsbeleid op maat van de regionale en lokale specifieke noden en behoeften te maken. Dit gebeurt door een toewijzingsraad op te richten, waarin elke stad of gemeente van het werkingsgebied (Midwest-West) vertegenwoordigd dient te zijn. Vanuit het IGS Heuvelland-Poperinge-Vleteren is er kandidaatstelling om deel te nemen. Günther Goudeseune, coördinator van het intergemeentelijk woonbeleid zou effectief vertegenwoordiger willen zijn voor de gemeente Vleteren en Els Havegheer, medewerker van de woonwinkel zijn plaatsvervanger. Gezien hun expertise, goede samenwerking met de sociale dienst en de brede uitwisseling van informatie werd een unaniem akkoord verleend.

 

Regionaal Landschap Westhoek vzw organiseerde in 2021 voor de eerste keer een samenaankoop ‘Behaag je tuin’, met 14 deelnemende steden en gemeenten van de Westhoek en waarvan Vleteren er één van was. Nu kwam het verzoek op deze campagne uit te breiden tot einde legislatuur. De gemeente kan ook beslissen om het project extra te ondersteunen en te promoten door het toekennen van een korting aan de inwoners. Vleteren koos voor een extra korting van 20%, met een maximum van 100€/gezin/jaar wat al direct wordt verrekend bij het plaatsen van de online bestelling. Het subsidiereglement werd met eenparigheid van stemmen goedgekeurd.

Hierna kwam de jaarrekening en het jaarverslag van het Westhoeksportoverleg (WSO) aan bod. Volgens de overeenkomst die werd afgesloten door de gemeenteraden bij de oprichting van het WSO, moet dit immers jaarlijks ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Er waren hieromtrent geen opmerkingen.

 

Bij de variapunten waren er vanuit Vleteren Actief wel nog een paar mededelingen.
Franky Pluym merkte op dat op de facebookpagina  “Vleteren Boven” heel wat klachten waren te lezen omtrent veel en snel sluipverkeer in Hogebrugstraat en Molenstraat wat deels zijn oorzaak zou vinden in de zone 30 van Westvleterendorp, chauffeurs worden bv. ook via gps langs daar gestuurd als minst trage weg.

Volgens de burgemeester zullen er systematisch metingen van snelheid worden gedaan maar dient zone 30 in Westvleterendorp wel behouden te blijven, daar dit er kwam op vraag van de bewoners. Raadslid Dejonckheere vulde daarbij aan dat heel wat landelijke wegen enerm worden belast (bv. Keiweg) en dat dit kan gezien worden als een verdoken belasting naar de gemeenten. S. Mourisse kon hiermee akkoord gaan en dit begint volgens hem al met het invoeren van zone 70 langs gewestweg en de tolheffing. Hij kon ook meedelen dat er maandag na de gemeenteraad een overleg met de grote baas van AWV in Brussel was gepland naar aanleiding van de motie uit de vorige raad.

 

Raadslid Kristof Dejonckheere stelde ook nog dat de technische dienst al goed gevorderd was in het maaibeheer, niettegenstaande er nog niet lang mocht begonnen zijn. Toch hebben we vanuit onze partij problemen met het voorgestelde extensief maaibeheer op bepaalde locaties. Dit kwam er ook zonder overleg. Het principe kan zijn nut hebben op bepaalde zones zoals de begraafplaats maar ook op de speelpleinen zal dit worden toegepast. De weinig uitgeruste speelruimtes worden zo ook nog eens kleiner door het gras lang te laten staan wat dan ook nog eens insecten aantrekt bij die spelende kinderen. Ook de timing kon beter: er is heel de zomer speelpleinwerking in Woesten en er staat een groot evenement van chiro gepland in Westvleteren dit weekend. De vraag werd hierbij gesteld om toch nog eens te maaien, maar dit kreeg geen gehoor. Een flexibele aanpak zou hierbij toch wel aan de orde moeten zijn. Kostprijsmatig zal dit ook geen verschil maken.

Volgens de voorzitter gaat het om een proefproject dat na 1 seizoen zal geëvalueerd worden. Schepen Coppein was niet op de hoogte dat de vraag gesteld werd om toch nog eens te maaien voor het evenement van de Chiro en zou hiervoor verder contact opnemen met het diensthoofd.

28/05/2023

Gemeenteraad

19u30

Het eerste punt na de goedkeuring van de notulen van de vorige gemeenteraad was de overdracht door WVI en De Mandel van oppervlaktes naar het openbaar domein binnen het project Hendrik Deberghstraat fase 2. Hierbij werd door Franky Pluym nogmaals teruggekomen op de parkeerproblemen die zich daar stellen, iets dat in eerdere verkeerscommissies al verschillende keren aan bod kwam.

Er staan dikwijls aan beide kanten wagens op de openbare weg waardoor de doorgang om sommige plaatsen heel smal wordt (de nodige 3m is dan niet aan de orde). De aparte garages worden ook niet als dusdanig gebruikt en de graszone die als parkeerzone zou moeten dienen ook niet omdat dat voor sommigen veraf gelegen is van de woning. Je kan aangeven dat dat parkeren langs de weg vertragend werkt maar daar dient de asverschuiving in principe ook al deels voor. Een ander argument om daar iets aan te doen is dat de hulpdiensten in principe op 60m van iedere huis zich moeten kunnen opstellen, in dit geval is dit eerder twijfelachtig of men moet een omweg nemen vanuit de andere kant.

Vanuit Vleteren Actief wordt gevraagd naar een oplossing, zeker nu het domein openbaar wordt. Eén van de mogelijkheden die al werd geopperd was de verhoogde berm inperken zodat de wagen aan die kant deels van straat kan staan. Ook ging er vanuit de gemeente gekeken worden om een toegang te creëren tussen de 2 aanwezige heuvels tot de woningen daarachter. Dan is nu waarschijnlijk het moment om dit te doen.

De burgemeester wist hierop enkel te stellen dat er eventueel gewerkt moest worden met een parkeerverbod langs 1 kant van de weg, bloembakken zetten leek volgens hem daar niet aangewezen. Schepen Coppein gaf aan dat de bewoners zelf dit probleem zouden moeten inzien omdat zij er immers parkeren.

Als volgend agendapunt: CO7 jaarrekening en jaarverslag 2022. Deze documenten worden jaarlijks ter kennisgeving aan de gemeenteraden voorgelegd, zoals voorzien in de statuten. Er wordt aangegeven dat eind 2022 het team van CO7 bestond uit 8 VTE en het boekjaar 2022 afgesloten werd met enerzijds een balanstotaal 504.183,43 euro en anderzijds een resultatenrekening met een winst van 76.698,55 euro.

Verder wordt echter wel nog om een indexatie van de gemeentelijke bijdragen gevraagd (toename van 0,20 EUR op bedrag van 1,78 EUR per inwoner, meerkost 725,85 EUR vanaf 2023), alsook voor een wijziging van de looptijd (1 extra jaar tot 2026) met gewijzigde statuten. De vraag voor een éénmalige aanpassing van de gemeentelijke bijdrages komt er vooral na de algemene stijging van het prijspeil in 2022, wat de kosten voor de werking van CO7 exponentieel deed toenemen. De loonkosten namen bv. in 2022 met ca. 11% toe. Ook al voerde CO7 de afgelopen jaren een voorzichtig financieel beleid en bouwde het een beperkte reserve op die de eerste grote stijgingen kan opvangen, toch vormt dit geen duurzame buffer voor de hele beleidsperiode. Ter compensatie van deze onvoorziene stijging, stelt CO7 aan de gemeenten gratis ruimte ter beschikking in het erfgoeddepot DEPOTYZE tot eind 2026, voor Vleteren gaat het om gratis gebruik van 9,86 m³, normale kostprijs 2.527,72 EUR. Franky Pluym stelde hierop dat een deze ruimte voor Vleteren niet nodig is, daar het met 3 m³ eigenlijk voldoende heeft. Er werd algemeen akkoord verleend.

De nieuwe samenwerkingsovereenkomst van de UiTPas Westhoek, werd eerder al goedgekeurd door het college, maar diende, op aangeven van de DVV Westhoek, ook nog bekrachtigd te worden door de gemeenteraad. Vleteren trad hierbij toe in 2019. Met UiTPAS Westhoek kan je voordelig deelnemen aan tal van activiteiten. Je spaart punten wanneer je deelneemt aan een dergelijke activiteit en kan je die punten ruilen voor mooie voordelen. Mensen met een beperkt inkomen, die wonen in één van de deelnemende gemeenten, kunnen een gratis UiTPAS krijgen en genieten van 80% korting bij deelname aan UiTPAS-activiteiten. De wijzigingen gaan vooral over de voorwaarden om recht te hebben op dit kansentarief, deze blijken nu veel duidelijker omschreven. De regionale samenwerkingsovereenkomst, het reglement UiTPAS Westhoek en de lokale gebruikersovereenkomst worden goedgekeurd.

De sociale huisvesting op Vleteren gaat op 1 juli officieel volledig naar De Mandel onder de vorm van de nieuwe woonmaatschappij binnen regio ‘Midwest West’.  De gemeente werd opgeroepen tot een eerste buitengewone algemene vergadering. Mevr. Gerda Goubeir, schepen, werd voorgedragen om de gemeente te vertegenwoordigen als vervanger van de burgemeester die verhinderd was omwille van gelijktijdige algemene vergadering SVK Ieper.

Ook de agenda’s van de volgende algemene vergaderingen

  • Ons Onderdak – 9 juni 2023 – vertegenwoordiger: M. Lauwers

  • DVV Westhoek – 21 juni 2023 – vertegenwoordiger R. Van Lerberghe

  • PSILON – 21 juni 2023 – vertegenwoordiger G. Goubeir

  • IVVO – 20 juni 2023 – vertegenwoordiger B. Coppein

Bij deze laatste herhaalde Franky Pluym nogmaals zoals bij een eerder jaarverslag dat de gemeente twee mensen afvaardigt in de raad van bestuur, zijnde Jonas Vanderhaeghe (VA!) en Bram Coppein (LVP). Maar nu staat in het jaarverslag voor LVP nog steeds Josette Geldof vermeld. Dit zou toch eens moeten worden doorgegeven aan IVVO…

Daarna werden de vier politieverordeningen in het kader van de Ardeca Ypres Rally 2023 goedgekeurd. Hierbij wist de burgemeester te vertellen dat er dit jaar geen KP in Vleteren zou doorgaan, maar wel een KP Reninge, met een stukje op Vleteren (Omloop-Noord, Zwartestraat, Steenstraat). Er zou gekozen zijn om tweejaarlijks een KP Vleteren te organiseren. Zelf is de burgemeester, naar eigen zeggen, grote voorstander om dit toch elk jaar te doen.

Als laatste punt op de agenda: motie betreffende werking en communicatie AWV. In dit kader ervaart Vleteren nog steeds heel veel moeilijkheden. Er is geen transparant beleid, geen heldere communicatie en geen duidelijk aanspreekpunt. Dit werd eerder al aangebracht op de gemeenteraad van 28/09/2023 op vraag van Kristof Dejonckheere (VA!). Aangekaarte problemen krijgen weinig tot geen gehoor en opvolging. Ook het dossier N8 blijft eigenlijk nog steeds zonder concreet engagement naar timing, middelen,… En bijkomend is er nu een nieuw uitgewerkte omslachtige regeling voor aanvragen via een web, naast en bovenop het EagleBe-platform, in werking getreden zonder enige voorafgaande communicatie hierover. De gemeente is ook ontvanger voor de klachten van de burgers, maar krijgt hierover zelf geen gehoor bij AWV. De druppel was volgens de burgemeester een voorval inzake inname van het openbaar domein met een onverwachte gepeperde aanrekening voor inname van het openbaar domein voor werken met stelling op voetpad langs N8. Dit terwijl het de gemeente is die de nodige verkeersborden voor een goeie signalisatie voorziet en een vergunning verleent via EagleBe zodat de inwoners het openbaar domein veilig innemen. Door de gemeente worden hiervoor geen kosten gerekend, hetgeen de veiligheid in het gedrag zou brengen omdat men het dan niet meer zou aanvragen. AWV stuurt wel een factuur zonder ervoor in te staan.

Vleteren Actief stelde daarbij dat het klagen zeker terecht is. De samenwerking met AWV verloopt allesbehalve vlot. Het feit dat men niets wil doen aan de aanvraag tot veilige oversteek voor slechtzienden op Kortekeer getuigt daar ook van en het is tevens te merken aan de afwezigheid bij nagenoeg alle verkeerscommissies. De verstandhouding tussen gemeente en AWV zit blijkbaar ook niet goed. Daarom is het voor onze partij de vraag of een dergelijke motie wel de juiste manier is en of er geen andere mogelijkheid tot overleg kan plaatsvinden. Misschien kan er vooraf ook een gepolst worden bij de andere gemeenten? Een motie kan AWV in het gareel jagen en nog meer de rug doen keren voor vragen vanuit de gemeente.  

Burgemeester S. Mourisse gaf aan dat het als een soort laatste redmiddel wordt aangewend. Bram Coppein sloot daarbij door te stellen dat de lokale afdeling van AWV zelf aangeeft dat hun budgetten gehalveerd zijn en het geld steeds doorstroomt naar Brussel. De motie richting Vlaams ministier van mobiliteit werd met eenparigheid van stemmen goedgekeurd.

26/04/2023

Gemeenteraad

19u30

Na de algemene goedkeuring van het vorige gemeenteraadverslag kwamen allereerst de jaarrekeningen van de kerkfabrieken aan bod. Hieruit blijkt dat het niet zo goed gaat met hun financiën. De ‘overschot exploitatie’ ligt telkens lager dan het voorgaande jaar, wat gemeentelijke toelagen voor de komende budgetten normaal gaan doen stijgen. Vanuit Vleteren Actief vroeg Franky Pluym ook naar de financiering van de nieuwe stookketel in Oostvleteren. Dit zou bekostigd worden met het budget dat er kwam na verkoop van een gemeenschappelijk eigendom. Het bisdom was hiermee niet akkoord omdat de gemeente eigenaar is van de kerk. In het laatste centraal kerkbestuur zou er wel een akkoord zijn gegeven. Hierop verder ingaand, polste Kristof Dejonckheere naar een visie op langere termijn betreffende de verdere toekomst van de kerken. De hoge kosten wegen voor een kleine gemeente immers sterk door. Volgens de burgemeester biedt dit zeker stof tot nadenken, samen met de kerkraden...  

RESOC Westhoek werkte van september 2016 tot eind juni 2019 het regiomarketingproject ‘Westhoek. De nieuwe wereld’ uit. Nadien name DVV Westhoek in juli 2019 de coördinatie over en ging de campagne verder van 2020 tot en met juni 2023. Met deze campagne wordt de Westhoek in de kijker geplaatst op vlak van wonen, werken en ondernemen. Op vraag van de lokale besturen werkte men nu een nieuw voorstel uit voor een periode van 2 jaar (2023-2025), dit voor een bijdrage van €0,18 per inwoner. Voor Vleteren gaat het om een jaarlijkse bijdrage van €648,90. Hierop intekenen werd, wegens de mooie resultaten van de vorige jaren, door de volledige gemeenteraad goedgekeurd.

Het volgende agendapunt was de aflevering van een planologisch attest voor NV BEPA Lesage. Door de verhuis van de voeding en zuivel naar Poperinge, wordt de opslagloods van het bedrijf Lesage in Oostvleteren op vandaag volledig gebruikt voor de stockage van de wijnen. De huidige opslagcapaciteit is echter te klein, dus is er vraag naar uitbreiding van 1434 m² + 50 m² afdak en een extra verharding van 347 m². Bij effectieve uitbreiding van het bedrijf zouden ook 2 bijkomende mensen tewerkgesteld kunnen worden. Er waren geen bezwaren tijdens het openbaar onderzoek en alle adviesinstanties gaven (voorwaardelijk) gunstig advies. Dus ook de gemeenteraad kon dit positief adviseren.

Vervolgens werden de agenda’s goedgekeurd van de komende algemene vergaderingen bij WVI, Zefier, Gaselwest en TMVS dv. Hiervoor is er telkens vertegenwoordiging voorzien vanuit LVP.

Als variapunt werd door Luc Derdaele gevraagd wat de stand van zaken is betreffende het herstel van de landelijke wegen. Er waren immers problemen in de uitgevoerde werken van fase 1, met aanzienlijke meerkosten, waarbij zowel studiebureau als aannemer in gebreke werden gesteld. Het college besliste om  fase 2 uit te stellen zolang er geen uitsluitsel was betreffende een regeling en aanpak van de eerste fase.
Marnick Lauwers wist te vertellen dat er normaal gezien nog 3 wegen op de planning stonden voor dit jaar: Burgweg, Zuiddreef en Zwartestraat en dat het studiebureau de schuld zoekt bij de klimaatopwarming. Volgens hem zijn de problemen vooral merkbaar in de omgeving van hagen. Schepen Bram Coppein dacht dan weer dat het omwille van de klei-ondergrond was. Kristof Jonckheere gaf hierbij aan dat als er nu nog geen akkoord was, hij het weinig waarschijnlijk achtte dat die andere wegen nog dit jaar geasfalteerd zullen worden.

Daarna meldde Franky Pluym te hebben gelezen in de verslagen van het cbs dat er overwogen werd om zonnepanelen op de loods te leggen, naar aanleiding van een voorstel van Efin. Daarbij kan men een overeenkomst aangaan voor een afname van stroom, zonder injectie-inkomsten, om zo na een periode van 15/20 jaar wel eigenaar te worden van de (verouderde) installatie. Dit kan eigenlijk gezien worden als een vorm van ‘kopen van groene stroom’. Vanuit Vleteren Actief stelden we de vraag of het dan niet beter zou zijn om zelf die zonnepanelen aan te schaffen. Bram Coppein gaf hierbij te kennen dat men eerder geïnteresseerd was in de studie erachter, om daarmee dan zelf aan de slag te kunnen gaan...

16/03/2023

Gemeenteraad

19u30

Na de goedkeuring van het verslag van de vorige zitting, kwam de verlenging van bestaansduur Psilon aan bod. Deze intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer bestaat 18 jaar en dient zoals decretaal voorgeschreven, de samenwerking van de 22 gemeenten-vennoten herbevestigd te worden, voor een nieuwe termijn van 18 jaar in de komende buitengewone algemene vergadering. Vleteren is van bij de start 1 van die vennoten. De burgemeester meldde hierbij dat er voor aangesloten gemeenten een tariefvermindering van 50 euro bij crematie en een sociaal tarief van 75 euro is. In 2021 was er voor Vleteren bij 2/3 van de overlijdens een crematie in Psilon. De verlenging werd dusdanig goedgekeurd.

Daarna diende voor de woonmaatschappij met werkingsgebied Midwest-West (start op 01/07/23) door Vleteren een kandidaat voorgedragen te worden voor een bestuursmandaat, plus 1 extra kandidaat (van ander geslacht). Schepen Marnick Lauwers die nu al steeds op het maandelijks overleg over de transitie naar één woonmaatschappij aanwezig is, werd hierbij voorgedragen als effectief lid. Ria Vanlerberghe werd door LVP aangegeven als de extra kandidaat. Vanuit Vleteren Actief was er gedacht een man voor te dragen en door de LVP dan een vrouw. Maar aangezien er maar 1 effectief mandaat is (extra i.f.v. verhouding man/vrouw), is het meer aangewezen M. Lauwers af te vaardigen.

De Provincie West-Vlaanderen diende in het kader van de “Blue deal” een project in voor waterbuffering en -zuivering bij de Bollaertbeek in Voormezele. Dit project
willen ze op 3 percelen uitwerken, waarvan 1 perceel van de gemeente Vleteren is. Hiervoor is de verkoop voor openbaar nut van dit perceel aan de provincie noodzakelijk. Eerder werd dit in het cbs principieel goedgekeurd en de pachter tekende ook reeds een uittredingsvergoeding af met de provincie. Raadslid Kristof Dejonckheere vond het hierbij wel zijn plicht te melden dat dit weeral landbouwgrond is die verdwijnt voor openbaar nut. In het voorbije jaar verdwenen al diverse percelen, onder meer voor boscompensatie. De burgemeester antwoordde hierop dat een waterbuffer mogelijks ten goede kwam voor de landbouw en de boscompensatie eerder nodig was voor een eigen woonproject, niet omdat er uit eigen initiatief verkocht werd aan ANB of Natuurpunt.

Ook de verkoop van een stuk grond uit openbaar domein Krombekestraat kwam aan bod.
Een project op het perceel van Krombekestraat 3 omvat een smalle strook in spievorm (17,89 m²) die deel uitmaakt van het openbaar domein. Op die strook staat ook een paal voor nutsleidingen. De breedte van de strook is voor de aanvrager bepalend voor de integratie van een autostaanplaats ter hoogte van de ontworpen garage. Er werd voorgesteld om dit stuk grond te verkopen alsook de kosten voor het verplaatsen van de elektriciteitspaal ten laste van de aanvrager te stellen. Deze had  al laten weten met deze onderhandse verkoop akkoord te gaan (50 EUR/m²).

Variapunten vanuit Vleteren Actief:

  • Franky Pluym kwam nog eens terug op het inspectieverslag van de assistentiewoningen. Hierin wordt gesteld dat er moet voldaan worden aan regelgeving betreffende de infrastructuur tegen 2034. Wat die normen zijn, staat niet vermeld. Eerder was er in de GR ook sprake dat het vooral ging om administratieve werkpunten, wat nu toch anders blijkt.

Volgens de algemeen directeur heeft het vooral te maken met normen inzake toegankelijkheid, die gewijzigd zijn sinds de vergunning.

  • Hierbij aanvullend werd ook gevraagd het reglement en de toelatingsvoorwaarden eens digitaal toe te sturen. Het blijkt dat de flatjes toch soms lang leegstaan.

Gerda Goubeir gaf aan dat er op dat moment nog maar 1 wooneenheid vrij was.

  • Luc Derdaele gaf aan dat het noodplan dringend geactualiseerd moet worden. Deze werd opgemaakt in 2019 en sindsdien niet meer geüpdatet. Het staat vol oude adressen, namen en telefoonnummers,… Hij merkte ook op dat de jaarlijkse noodoefening niet gevolgd wordt en Be-Alert bij veel mensen nog niet gekend is.

Volgens de voorzitter Mourisse werd noodplanning overgeheveld naar het nieuwe diensthoofd publieke ruimte en dient deze daar eerst nog een opleiding voor te volgen. Een jaarlijkse oefening is volgens hem bijna niet te organiseren, de brandweer zou daar ook geen voorstander van zijn. Rond Be-Alert werd al heel wat communicatie gevoerd maar dit kan zeker nog eens herhaald worden.

  • Betreffende de bijdragen aan CO7 viel er volgens Franky Pluym te lezen in het cbs-verslag dat deze verhoogd gingen worden en dat dit in de gemeenteraad goedgekeurd diende te worden. Dit werd echter nog niet behandeld.

Volgens Gerda Goubeir moet dit eerst nog voorkomen op de raad van bestuur van 30/03, alvorens dit op de gemeenteraad te kunnen aanbrengen.

  • In de cbs-verslagen las Kristof Dejonckheere ook dat er een uitzondering toegestaan werd bij het tarief voor het gebruik van de Sceure. Nieuwe tarieven werden nog maar 2 maanden geleden goedgekeurd, ook voor andere verenigingen zal dit problemen geven en er zullen nog aanvragen voor afwijking volgen. Dit werd bij invoering door Vleteren Actief al aangekaart.

Volgens S. Mourisse was er in dit geval een verkeerde aanvraag als commerciële activiteit terwijl het een ledenactiviteit betrof.
 

In het kader van het project noodopvang in het voormalig commissariaat werden architect Lepla en aannemer Catteeu gevraagd om op het eind van deze gemeenteraad toelichting te geven
over het ontwerp en de raming. Herhaaldelijk heeft Vleteren Actief al aangedrongen op verduidelijking van dit project en de daaraan gekoppelde kosten. Vleteren Acteif had hierbij nadien vooral vragen over de graad van afwerking binnen, de reden van het niet vervangen van bepaalde ramen, de keuze voor geen extra isolatie, vloerbehoud beneden,…

25/01/2023

Gemeenteraad

19u30

Bij de goedkeuring van het verslag van de vorige gemeenteraad, geeft de burgemeester aan dat de kandidaat-koper van het perceel in de Hoflandstraat akkoord is gegaan met de aangepaste verkoopprijs. Vanuit Vleteren Actief werd hierbij opgemerkt dat de verkoopprijs niet ingesteld werd zoals dat normaal het geval is bij onderhands verkoop (minimale schattingsprijs vermeerderen 1/3). Dit werd nu dus volgens deze regel aangepast.

 

Daarna werd de aansluiting van de gemeente op het Vastgoedinformatieplan bevestigd door de goedkeuring van de desbetreffende overeenkomst en het retributiereglement. Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting,
samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers.
Zodoende hoeft stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over
het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende
administraties.

Vanuit de dienst omgeving werd voorgesteld om de tarieven uit het retributiereglement voor stedenbouwkundige inlichtingen/handelingen/meldingen te herzien. Deze tarieven bleven ongewijzigd sinds de ingang van het reglement begin 2020 waardoor een indexatie aan te raden viel. De gemeenteraad sloot zich hierbij aan, concreet betekent dit dat een verhoging werd goedgekeurd van ongeveer 15%. Ook een aantal extra artikelen werden opgenomen in het herziene reglement, dat geldig is vanaf 01/02/23.

Een laatste effectief agendapunt van deze gemeenteraad betrof de mogelijke samenwerkingsovereenkomst met stad Ieper voor de gemeentelijke
administratieve sancties GAS 4. Dit omvat inbreuken die strafbaar gesteld worden in de verkeerswetgeving en politiereglementen, overtredingen op het stilstaan en parkeren en de op de bepalingen bij de verkeersborden C3 en F103. De verkeersinbreuken worden onderverdeeld in twee categorieën (58 € of 116 €) naargelang de aard van de inbreuk.

De burgemeester gaf hierbij aan dat het oorspronkelijk idee was om dit, net als bij de andere GAS-dossiers in kader van openbare orde, zelf te doen met de algemeen directeur als sanctionerend GAS-ambtenaar maar dat er een heel specifieke, strikte en tijdrovende procedure voor te volgen is waarmee men minder is vertrouwd is.  

Binnen Arro Ieper zijn er verschillende gemeenten die hiervoor een beroep doen op In Touch, een dienstverleningsmodel. Ook Poperinge zal hier gebruik van maken. De vraag kwam vanuit de politie Poperinge of Vleteren dit ook overweegt. Kostprijs voor de administratieve verwerking: 30 EUR/inbreuk.

Vanuit Vleteren Actief werd door Kristof Dejonckheere opgemerkt dat er nu toch geen dergelijke GAS-boetes worden uitgeschreven en dit dus geen opbrengstverlies inhoudt. Ook geeft hij aan opgevangen te hebben dat er ook geen gevolg zou worden gegeven aan de GAS-overtredingen op sluikstorten. Volgens de voorzitter en algemeen directeur is dat slechts een gerucht, jaarlijks worden een 5-tal dossiers opgemaakt met GAS-sanctioneringen.

In de varia wenste Kristof nog eens te herhalen dat het gewenst is om de subsidies aan de Vleterse verenigingen te verhogen. Deze werden immers nog nooit herzien. In de vorige gemeenteraad, bij de bespreking van de nieuwe tarieven zaalgebruik, gaf schepen Coppein aan dat  verenigingen ook meer opbrengst halen uit verkoop drank en dergelijke. Dit is echter iets dat niet klopt aangezien er ook een hogere aankoopprijs dient betaald te worden.

bottom of page