top of page

VLETEREN ACTIEF IN DE GEMEENTERAAD

Franky Pluym - Luc Derdaele - Jonas Vanderhaeghe - Kristof Dejonckheere

28/12/2022

Gemeenteraad

19u30

Voor deze zitting was burgemeester Stephan Mourisse verontschuldigd en nam eerste schepen Bram Coppein de taak als waarnemend voorzitter op zich.


Voordat het verslag van de vorige zitting werd goedgekeurd kwam Franky Pluym nogmaals terug op het dossier Tramontana (fiberklaar maken van de datanetwerken) bij Gaselwest. In de gemeenteraad van oktober werd door ons gesteld dat nagenoeg het volledige investeringsbudget naar zones ging waar wij als Vleteren buiten vallen. We vroegen ons af  wat de “stevige upgrade” waarvan sprake voor rurale gebieden nu effectief betekent en wensten dat deze vraag aan bod kwam in de algemene vergadering van 20 december. Daar dit overleg nu had plaatsgevonden, hadden we graag vernomen wat in de bespreking daarrond werd gesteld. De algemeen directeur wist te vertellen dat de vraag effectief werd opgenomen in de agenda maar dat er daar per mail nog geen antwoord op was gekomen. De gemeentelijk vertegenwoordiger, Ria Van Lerberghe, kon ons ook geen verdere info verschaffen…

 

Update na de GR: Nele Vanderhaeghe nam hiervoor verder contact op en vanuit het Fluvius vennootsecretariaat werd gesteld dat minder bewoonde gebieden op dit vlak niet zullen achtergesteld worden.

​

Als eerste effectief punt van de gemeenteraad kwam de vaststelling van het aangepast meerjarenplan 2020-2025 aan bod. Hierover hadden we vanuit de oppositie (Franky Pluym) eerst een aantal kleinere vragen/opmerkingen. 

  • Allereerst vermeldden we dat we blij waren te mogen merken dat er ook rekening werd gehouden met onze punten, zo werd er bv. in 2023 budget voorzien voor de aanpak van het speelplein aan de Sceure.
     

  • We zagen in de documentatie voor de komende jaren echter ook wel een serieuze daling bij de personeelsbezetting: van 29,73 VTE in 2023 naar 26,29 in 2025.

Bram Coppein wist ons te vertellen dat het daarbij vooral ging om gekende pensioneringen.

Van onze kant werd daartegenover gesteld dat op deze manier het moeilijker haalbaar wordt het nodige werk geregeld te krijgen (cfr. minder uren Groene Kans ter ondersteuning van groendienst) en dat er daarbij een gebrek is aan een langetermijnvisie.
 

  • Niettegenstaande het samenwerkingsproject ‘Toontjeshuizen’ met de Lovie werd stopgezet, stond dit nog steeds in het meerjarenplan geformuleerd.

De financieel directeur maakte hierbij duidelijk dat de inhoudelijke formulering van de acties niet werden gewijzigd en dat dat enkel met de budgetten het geval is.
 

  • Daar waar we overal zien dat de kosten stijgen, stelden we vast dat  subsidies voor gezinnen en verenigingen opnieuw niet aangepast werden. Deze werden gebudgetteerd voor 2022 en stabiel gehouden voor de daaropvolgende 4 jaren. Dit zijn meestal subsidies die ook al heel lang geen wijzigingen ondergingen, dit terwijl ook daar de kosten stijgen… Een extra input naar bv. verenigingen toe wordt zo jammer genoeg niet geleverd.

Als antwoord hierop stelde de eerste schepen dat verenigingen in Vleteren al veel krijgen wat ze in andere gemeente niet aanbieden (geen kosten voor verwarming e.d.) en dat ze bij organisatie van activiteiten of verkopen ook meer vragen en zo winst kunnen halen…


Daarna gingen we vanuit onze partij  eens in op de grote lijnen die in het meerjarenplan te achterhalen vallen.

  • Kristof Dejonckheere begon met te stellen dat Vleteren Actief eerder als een de visie had aangebracht om de leningslasten te doen dalen en dat dit nu klaarblijkelijk opgenomen werd voor dit jaar door geen nieuw krediet van 400 000 EUR aan te gaan. Daartegenover staat echter dat dit dan extra wordt opgenomen het jaar nadien. We vroegen ons af of het geen optie was deze lening niet te laten doorgaan.

Plaatsvervangend Voorzitter Coppein gaf aan dat het inderdaad de bedoeling was om de lening zo lang mogelijk vooruit te schijven en indien mogelijk geen 800 000 EUR te gaan lenen.

​

  • Franky Pluym merkte daarna op dat er ook wel een tendens zichtbaar is bij het geplande projecten. Investeringsuitgaven zijn de komende jaren hoger dan in vorige aanpassing voorzien. Dit komt door hogere kosten maar ook door het (verder) opschuiven van een aantal projecten naar achteren. Iets wat we bij de jaarrekening van 2021 ook al opgemerkt hadden, met het risico van een mogelijks tekort voor investeringen als gevolg. 
    Nu mochten we lezen in het cbs-verslag dat de financieel directeur bij de opmaak van deze aanpassing het niet evident vond om balans op te maken. In eerste instantie was het geraamde beschikbaar budgettair resultaat in 2024 en 2025 zelfs niet boven nul. Er werd hem daardoor gevraagd om de investeringsbudgetten te herschikken.
    Aangezien dit gaat wel over projecten die nog moeten afgewerkt worden of zelfs gestart worden stellen we ons de vraag of dit met de hogere (misschien onvoorzienbare) kosten allemaal nog wel haalbaar is of dat dit schuiven van budgetten en uitstel van projecten een teken aan de wand is dat het niet zal lukken.

 

  • Kristof Dejonckheere vulde daarbij aan dat een aantal elementen van de verkiezingspropaganda niet aan bod komen zoals toekomstvisie van de kerken, vloer grote zaal Sceure, aanpak Kruisboomstraat,…

B. Coppein reageerde door te stellen dat het niet is omdat er geschoven wordt met budgetten, dat er ook projecten uit het meerjarenplan worden gehaald. Alles wat met de verkiezingen gezegd werd, is daarin opgenomen en zal effectief uitgevoerd worden…

 

  • Omwille van de grote onzekerheid die heerst bij Vleteren Actief betreffende de haalbaarheid van het vooropgestelde meerjarenplan en een andere visie op bepaalde projecten (bv. project noodopvang) onthielden wij ons bij de vaststelling ervan.
     

Hierna kwam de hernieuwing van de retributiekosten op administratieve prestaties aan bod. Aangezien de verhogingen enkel de grotere kosten omvat die de overheid aanrekent aan de gemeente (die dit op zijn beurt aan de burger doorrekent) alsook een indexering op de gemeentelijke bijdragen, werd dit algemeen goedgekeurd.

​

Ook de tarieven voor het verhuur van de zalen dienden herzien te worden. Voor alle categorieën van zaalverhuur werd een verhoging van 10% voorgesteld, de uurtarieven voor het gebruik van de grote zaal in De Sceure i.f.v. sport werd naar boven bijgesteld (+ 5 EUR) en op het gebruik van een aantal elementen in de Sceure (koelcel, percolator,…) werd een prijs gezet. Gratis gebruik van de zalen door de Vleterse gesubsidieerde verenigingen en scholen blijft wel nog steeds mogelijk.

​

Vanuit de Raad van Bestuur van IVVO kwam ook het advies de tarieven op niet-recycleerbaar restafval (bij containerpark en inzameling aan huis) te indexeren. Voor Vleteren betekent dit een stijging van 0,20 EUR naar 0,23 EUR/kg. Andere gemeenten stijgen zo van 0,185 EUR naar 0,22 EUR/kg. Dit is meteen ook een stap in de richting van 1 uniform tarief. De tarieven zelf aanpassen binnen een legislatuur kan immers niet, wist Jonas Vanderhaeghe te vertellen. In 2024 zal opnieuw geprobeerd worden bij een nieuwe aanpassing van het reglement uniformisering na te jagen. De volledige gemeenteraad kon hiermee instemmen.

​

De verkoop van een stuk grond in de Hoflandstraat aan de aanpalende eigenaar is een dossier dat al enige tijd aansleept. Er werd uiteindelijk met alle aangelanden tot een compromis gekomen zodat dit uiteindelijk kan doorgaan. Vleteren Actief merkte hierbij echter op dat de verkoopprijs niet ingesteld werd zoals dat normaal het geval is bij onderhands verkoop (minimale schattingsprijs vermeerderen 1/3). Vanuit onze partij werd gevraagd naar consequent handelen daar in eerder verkopen van OCMW en gemeente dit wel steeds in voege was terwijl het daar over veel grotere oppervlakten en dus ook bedragen ging. De overige raadsleden van de meerderheid stemden hiermee in.

​

Bij de raad van maatschappelijk welzijn werd door F. Pluym opnieuw gevraagd naar meer info over de plannen en het ontwerp voor het project noodopvang.

Volgens de plaatsvervangend voorzitter werd dit nogmaals nagevraagd maar tot op heden kreeg men geen respons. Wel kon hij meedelen dat de subsidieaanvraag in het kader van dit project gunstig werd bevonden, met de voorwaarde dat de werken in 2024 voltooid zijn. Kristof Dejonckheere antwoorde hierop dat de subsidies 50% bedragen van de raming maar dat er vanuit ons standpunt toch gehoopt wordt op een lager effectief totaalbedrag.

Ook de vraag tot ontvangen van het inspectieverslag in kader van de erkenningsvoorwaarden voor de assistentiewoningen werd nogmaals herhaald.

Volgens de algemeen directeur werd dit pas deze week ontvangen en dient dit nog in het eerstvolgend vast bureau besproken te worden. De werkpunten zouden een aantal administratieve zaken omvatten en een aantal grotere werken ingevolge van de nieuwe toegankelijkheidseisen waarvoor nog tijd is tot 2034.

​

24/11/2022

Gemeenteraad

20u00

In deze gemeenteraad werd eerst akte genomen van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 door de gouverneur.

​

Sedert verschillende jaren kunnen de gemeenten aan de distributienetbeheerders een
retributie aanrekenen voor de hinder op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar
aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen. Het huidige retributiereglement dat eind 2019 in de goedgekeurd/verlengd werd, vervalt op 31 december 2022. Het reglement werd aangepast door jaarlijkse indexatie toe te passen op de reeds geldende basisbedragen, hetgeen in deze GR ook goedgekeurd werd.


Hieraan gekoppeld stelde Kristof Dejonckheere wel nog de vraag hoe het juist zat met het ondergronds te brengen van de nutsvoorzieningen, iets wat 6 à 7 jaren al aangekondigd werd. Volgens de voorzitter Mourisse is Fluvius daar inderdaad mee bezig maar ondervindt men moeite om grond te vinden waarop cabines geplaatst dienen te worden. Hij verzekerde dat bij de werken aan de Krombekestraat dit sowieso zou voorzien worden.

​

In de PZ Ieper werd een consensus bereikt over de actualisatie van de verdeelsleutel voor gemeentelijke dotaties. Hierbij dienden de gedateerde cijfers van het netto belastbaar inkomen en het totaal kadastraal inkomen, waarop de verdeelsleutel berekend wordt, aangepast worden. Er werd daarbij ook overeengekomen om de geactualiseerde verdeelsleutel te laten ingaan vanaf 2025 en vanaf 2023 een geleidelijke jaarlijkse overgang te voorzien. Voor Vleteren is het verschil eerder beperkt: 2,34% i.p.v. 2,36%.
K. Dejonckheere vroeg hierbij hoe het juist zat met de personeelsbezetting binnen arro Ieper, waarop de burgemeester antwoordde dat deze deels is opgevuld en dat dit eigenlijk wel voordelig is. Kristof drukte daarbij zijn vrees uit voor de mogelijkheid dat de federale overheid nog meer gaat snoeien en gaat afwentelen op de gemeenten waarbij de kosten dan steeds hoger oplopen.

​

Er dienen grondwervingen gerealiseerd te worden bij de geplande heraanleg van het fietspad langs de Krombekestraat. Deze worden via een overeenkomst toevertrouwd aan Aquafin die de onderhandelingen zal voeren o.b.v. het grondinnemingsplan dat door het studiebureau wordt opgesteld. Voor Vleteren wordt er geschat op 10500 tot 1000 m² in te nemen grond. De dienstverleningsovereenkomst werd goedgekeurd.

​

Hierna werd akkoord gegaan met de jaarrekening en -verslag 2021 bij CO7 en de agenda’s van de buitengewone algemene vergaderingen bij PSILON, WVI en IVVO.

​

In de raad van maatschappelijk welzijn kwamen daarna nog de volgende punten aan bod:

  1. Verslag vorige zitting

  2. Verkoop eigendom Kasteelweg 20 - Goedkeuring procedure

  3. Assistentiewoningen: indexering dagprijs - wijzigingen reglement - erkenning

  4. Nieuwe overeenkomst vergoeding beheer en ondersteuning betaalterminals Fluvius

  5. Goedkeuring jaarrekening 2021 – Kennisname

Bij het eerste punt werd gevraagd (F. Pluym) om de raming en het ontwerp voor het project noodopvang ter beschikking te stellen aan de raadsleden. Vorige GR hadden we vanuit VA! al aangegeven hier graag inzage in te hebben. Volgens de algemeen directeur werd dit reeds nagevraagd bij aannemer maar nog niet bekomen. Vanuit VA! hoopten we echter dat door het cbs al eens was gecheckt hoe dit eventueel goedkoper kon…

Bij de topic over de assistentiewoningen konden we nalezen dat “Huize Fortuna” vorig jaar een voorlopige erkenning kreeg, en gedurende een jaar de tijd kreeg om aan alle erkenningsvoorwaarden te voldoen. We vroegen in de raad welke voorwaarden er dan juist nog gerealiseerd moesten worden en of  het inspectiebezoek van 22/11 daartoe positief was verlopen (F. Pluym). De bevoegde schepen Goubeir kon daar niet echt duidelijkheid over verschaffen, het verslag van inspectie had men nog niet ontvangen.

26/10/2022

Gemeenteraad

20u00

K. Dejonckheere herhaalde bij aanvang van de gemeenteraad nog eens zijn vraag vanuit de vorige zitting over het programma van punten dat aan AWV werd voorgelegd en wat daarvan nu daadwerkelijk al werd uitgevoerd. De burgemeester antwoordde daarop dat bij overleg met AWV vaak door hen werd gesteld over onvoldoende geld te beschikken en de gemeente het beter zelf doet.

​

Als eerste effectief agendapunt werd  de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest (20/12/22) voorgesteld, met Ria Vanlerberghe als gemeentelijke vertegenwoordiger. Daarbij waren er 2 belangrijke dossiers te bespreken: het project Tramontana (het fiberklaar maken van de datanetwerken) en wijziging van de structuur van de opdrachthoudende vereniging (fusie Fluvius West en Gaselwest). Voor beide dossiers werd goedkeuring verleend.
Bij het dossier Tramontana werd door F. Pluym wel gesteld dat in de verkregen info duidelijk aan bod kwam dat het investeringsbudget vooral in zones A en B gaat, daar waar Vleteren tot zone C behoort en er daar enkel gesproken wordt over een “stevige upgrade van het kabelnetwerk”. Er werd vanuit de fractie van Vleteren Actief daarom gesteld in de desbetreffende vergadering toch nog eens na te gaan wat dat concreet betekent.

​

Ook voor de algemene vergaderingen van TMVS dv en DVV Westhoek werd de agenda vastgesteld en de vertegenwoordiging herhaald (bij begin van legislatuur werd Ria Vanlerberghe hiervoor aangeduid).

​

Voor de raad van bestuur bij DVV Westhoek is er volgens de statuten een tweejaarlijkse herschikking nodig. Voor Vleteren werd raadslid Patrick Gouwy bij het begin van de legislatuur voor 2019-2020 voorgedragen als en benoemd tot lid van de raad van bestuur, in 2021-2022 werd hij aangeduid als deskundige. In deze gemeenteraad werd Patrick voor de komende 2 jaar opnieuw voorgedragen als effectief lid (met stemrecht). Voorgedragen kandidaten worden benoemd in de algemene vergadering van DVV Westhoek.

​

Bij de variapunten gaf Franky Pluym aan blij te zijn in de notulen te mogen lezen dat er een weliswaar uitgestelde heraanplant zal gebeuren van de afgestorven bomen en dat er ook ingegaan werd op ons voorstel om gebruik te maken van gietranden.
Het valt echter niet te ontkennen dat dit voor de gemeente een extra kost met zich meebrengt, wat er niet of toch veel minder zou geweest zijn bij een meer gecontroleerde aanplant.
Deze extra uitgave vormt nu klaarblijkelijk geen probleem, dit terwijl wij in het verleden een voorstel deden, ten voordele van  inwoners, die een gelijkaardig bedrag omvatte en die toen niet gevolgd werd nl. de zorgzaamheidsmaatregel ten voordele van alleenstaanden door de gemeentebelasting in verhouding te brengen en 50 EUR aan te rekenen ipv 62 EUR. Als we dit in afweging brengen met de onnodige kosten die nu gemaakt worden, vinden we dat toch een beetje een gemiste kans op dat moment. De burgemeester antwoordde hierop door te stellen dat iedereen zijn mening mocht hebben…

Hierbij aansluitend vroeg L. Derdaele ook om de dode bomen ook effectief weg te nemen. Volgens schepen Coppein zou dat in 1 keer gebeuren. Er werd volgens hem ook nagegaan waar er best geen bomen meer zouden geplant worden en waar er andere soorten moesten komen, iets wat VA! ook had gevraagd.

​

Het volgende punt werd in de OCMW-raad uitvoering aangekaart en is zeker ook het vermelden waard in deze verslaggeving: de hernieuwde intekening op  de projectoproep “Noodwoningen”.
Er werd in september 2021 een dossier ingediend met als plan het lokaal commissariaat op te kopen (aankoopprijs 280 000 EUR) en te renoveren (kost geraamd op 245 000 EUR) tot 4 woongelegenheden voor noodopvang. Het dossier werd ontvankelijk verklaard en 50% subsidie werd toegekend. Nu blijken de reële kosten voor de renovatie veel hoger te zijn dan geschat (610 384 EUR excl. btw), wat budgettair niet haalbaar is voor OCMW. Dus werd er in het vast bureau beslist de oproep van 2021 deels in te trekken voor het renovatiegedeelte en een daarvoor een nieuw dossier in te dienen bij de oproep van 2022.
In de bespreking hieromtrent wordt er vanuit Vleteren Actief duidelijk aangegeven dat we in eerste instantie het bedrag van de werken aan de lage kant vonden, maar dat nu zeker het omgekeerde kan gesteld worden. Vanuit onze partij vragen we ons af of dat dat project toch niet herbekeken dient te worden en of dat wel een topprioriteit is. Er dient uiteindelijk nog steeds 50% door de gemeente bekostigd te worden. We zijn het idee zeker genegen maar stellen ons de vraag of dergelijke hoge kosten maken wel echt nodig is.  

28/09/2022

Gemeenteraad

19u30

Na de goedkeuring van het verslag van de vorige zitting, werd eerst de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan voor het eerste semester van het boekjaar voorgelegd. Er waren hieromtrent geen financiële vragen. Inhoudelijk merkte Franky Pluym wel een aantal zaken op inzake het actieplan “kwaliteitsvol aanbod en accommodatie voor jeugd en sport”:

  • Accommodatie speelpleinen

    Er werd fel ingezet op de buitenruimte bij het dorpshuis Woesten om die locatie op te waarderen als uitvalsbasis voor de jeugdwerking, wat op zich een goede zaak is.
    Maar voor Vleteren Actief mogen andere speeltuinen hier ook niet vergeten worden. Als we kijken naar diegene in Oostvleteren, geplaatst bij onze belangrijke hub/hoppinpunt kunnen we stellen dat de speeltuigen eerder gedateerd en miniem in aantal zijn. M.a.w. het kan zeker ook een opwaardering gebruiken. Vanuit de kinderen zelf komt de vraag naar nieuwe toestellen.
    Het gaat hier natuurlijk ook over een kwestie van prioriteiten stellen, daar waar op deze locatie misschien de aanpak van het schuurtje voorrang krijgt. Wij zouden vanuit VA! ook hier graag een inzet zien naar onze jeugd/kinderen toe.

De voorzitter gaf aan te zullen bekijken wat er mogelijk is bij de budgetopmaak van 2023.

  • Padelterreinen:

    Hierover blijkt geen sprake meer te zijn in het onderdeel jeugd en sport.
    We vroegen ons af of dit te maken had met uitstel van dit project wegens de opmaak RUP o.w.v. het niet vergund karakter van de tennisvelden of eerder om een annulatie gaat.

De burgemeester meldde dat het probleem met dit terrein is dat het in een parkzone ligt en de stedenbouwkundig ambtenaar wat moeilijk doet. De gemeente zou onlangs beslist hebben zelf de vergunning aan te vragen, niet via herziening RUP, want dat zou te lang duren. De firma blijkt ook nog steeds geïnteresseerd om padelterreinen te realiseren.

 

Als volgende punt kwam de opstart van het pensioenfonds voor mandatarissen van gemeente en OCMW aan bod, naar voorbeeld vanuit het OCMW die sinds het begin van de jaren 2000 dit al deed voor statutaire ambtenaren. Op deze manier wordt er jaarlijks geld gestort in het fonds dat dan de betaling van de pensioenen en het daaraan verbonden administratief werk overneemt. Hiervoor werd algemeen goedkeuring verleend.
 

De raad gaf vervolgens ook een positief advies voor de budgetwijzigingen van de kerkfabrieken in 2022 en nam akte van de voorziene budgetten voor 2023.
 

De gemeente organiseert jaarlijks, samen met de IVVO, gratis inzamelmomenten voor de recycleerbare lanbouwfolies. Sinds 2021 gebeurt dit, op vraag van Vleteren Actief, 2 keer in het jaar (voorjaar en najaar).
Sinds 2019 is de inzameling van niet-recycleerbare folies niet meer mogelijk via de inzamelactie van IVVO omdat de kost hiervoor enorm is gestegen. Vleteren voorzag daarvoor dan een eigen subsidiereglement: landbouwers die in maart naar het overslagstation gingen met hun niet-recycleerbare folies konden tot eind april hun factuur indienen bij de milieudienst en verkregen zo per ton folie een tussenkomst van 50 €, met een maximum van 150 €/landbouwer/jaar.
Sinds 2022 kan de landbouwer met z’n niet-recycleerbare folies nog altijd terecht op het overslagstation in Ieper en/of Veurne maar niet meer gedurende een ganse maand. Om de landbouwers toch te ondersteunen wordt de subsidieperiode in het reglement nu uitgebreid over gans het jaar. Daarnaast moet de aanvoer niet alleen meer gebeuren bij het overslagstation van IVVO maar mag dit ook bij andere privé-inzamelaars gebeuren. Deze aanpassing in het reglement wou Vleteren Actief ten volle steunen.


Vervolgens werd de “Visienota Regionaal Mobiliteitsplan” vanuit de vervoerregioraad Westhoek besproken. Hierin werd een visie uitgewerkt op de mobiliteit van de toekomst in de regio.
Kristof Dejonckheere spreekt hierin de hoop uit dat deze vele woorden ook dienen omgezet te worden in daden. Wat de uitbouw van het fietsnetwerk betreft, zou er volgens hem beter ook ingezet worden op het onderhoud van bestaande fietspaden. Zo is er langs de Ijzer al een heel mooi fietstraject dat niet wordt onderhouden, enkel met wat oplapwerk als er klachten komen. Het heeft immers geen zin in te zetten op uitbouw en vernieuwing als er geen structureel onderhoud voorzien wordt.


De gemeente had graag toegetreden tot de aankoopcentrale van de WVI aangaande hun groepsaankoop “straatmeubilair en fietsvoorzieningen voor Hoppinpunten”. Zo zou Vleteren al meteen de bestelling kunnen plaatsen voor een fietspomp en fietsherstelpaal die zou worden geplaatst bij de fietsenstallingen aan het gemeentehuis.
 

Na hiermee akkoord te hebben gegaan wierp Kristof Dejonckheere van onze partij nog eens een punt op dat door VA! in de verkeerscommissie al herhaaldelijk werd aangekaart nl. het feit dat de rode lichten aan het kruispunt Kortekeer verkeerdelijk zijn afgesteld.

Volgens de burgemeester ligt hierbij de bal bij AWV die opgegeven werkpunten onvoldoende opvolgt. Volgens K. Dejonckheere werd een 8-tal jaar geleden vanuit de gemeente al eens een 25-punten programma aan AWV voorgelegd. De vraag is hoeveel daarvan ondertussen al zijn uitgevoerd… Overleg met AWV zou er moeten zijn via de verkeerscommissie maar meestal komt men daar niet opdagen. AWV zou hierover toch eens mogen aangesproken worden.

30/06/2022

Gemeenteraad

19u30

In de vorige gemeenteraad hadden we vanuit Vleteren Actief het probleem aangekaart dat er een grote bomensterfte was bij nieuw aangeplante bomen in onze gemeente. Hierop komt Franky Pluym bij aanvang van deze raad nog eens op terug.

Bij rondgang door Vleteren  werden de net aangeplante en de daarvan afgestorven bomen geteld. Op een totaal van 438 bomen werden 205 dode bomen aangetroffen (46,8%). Dit terwijl er al een project was voor het vervangen van essen, met bijhorende kost. Binnen het bomenproject (RL Westhoek) is er nog eens een onderdeel om gratis bomen aan te planten op openbaar domein. Er werd gekozen om te kiezen voor 50 bomen, met nazorg. Deze nazorg ontbreekt echter bij de eerder aangeplante bomen.
We zouden vanuit Vleteren Actief liever zien dat er gegaan wordt voor een geleidelijke aanplant en stap per stap straten worden beplant met bomen maar deze dan ook degelijk te verzorgen, in de eerste jaren na die aanplant. Nu blijkt het minder kostelijk om bomen te vervangen dan ze degelijk van water te voorzien. Op lange termijn win je daar niets mee…

De voorzitter antwoordt hierop dat deze zorg dan in eigen beheer dient te gebeuren, terwijl de aanplant gesubsidieerd wordt. Volgens schepen Coppein is Regionaal Landschap al op de hoogte en zij gingen het bekijken. Hij geeft ook toe dat de kost kleiner is bij vervanging dan bij water geven.

​

Daarna volgt de bespreking van de jaarrekening 2021 en volgens Franky Pluym is er hier toch wel een groot verschil merkbaar tussen de (herziening) van het meerjarenplan (dec. 21) en de meerjarenplanoverdracht (mrt. 22). In deze laatste werden heel wat voorziene investeringsbudgetten overgedragen van 2021 naar 2022, wat logischerwijs een meer positief budgettair resultaat geeft (bv. subsidie noodopvang ontvangen, zonder daaraan uitgaven te doen). Als dit opschuiven een trend wordt, kan er plots wel een tekort opduiken voor de geplande investeringen. De autofinancieringsmarge is nu goed, maar hier moeten we ook rekening houden met de stijgende exploitatiekosten en dan zal deze marge geen overbodige luxe zijn.

De burgemeester geeft hierbij toe dat we inderdaad wel moeten opletten voor toekomstige investeringen. Inzake exploitatie halen we in tegenstelling tot andere gemeenten en dankzij onze financieel directeur wel nog steeds een positieve balans.

 

Een volgend punt in deze gemeenteraad was het verlenen van een goedkeuring aan de akte van de kosteloze overdracht of ruil van een stuk grond te Woesten tussen de gemeente en dhr. Debruyne (goedgekeurd in GR november 2021). Met deze ruil wordt er een betere en rechtstreekse ontsluiting van het dorpshuis Woesten naar de achterliggende schuttersweide (ook openbaar domein) gerealiseerd.

​

Daarna kwam er aan bod dat in het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen een verlenging van de hun bestaande erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot die datum kunnen bekomen. De gemeenteraad dient kennis te nemen van het feit dat De Mandel en IZI Wonen hiervan wensen gebruik te maken. Deze beslissing is dan meteen ook dienstig voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, die binnen enkele maanden kan worden verwacht.

​

Vorig jaar werd de parking van de parkbegraafplaats heel regelmatig gebruikt door mobilhomes, campers en kampeerwagens. Aangezien dit zorgde voor de nodige hinder werd een aanvullend reglement opgemaakt om deze te weren. Nu treedt er een volgend probleem op: bezoekers van “De Zonnegloed” gebruiken veelvuldig deze parking. Die wagens staan daar wettelijk, maar dit zorgt er wel voor dat bezoekers van de parkbegraafplaats of bezoekers gedurende een afscheidsmoment geen plaats hebben op de parking. Om dit op te lossen wordt het bestaande aanvullend politiereglement uitgebreid met het punt dat parkeren beperkt wordt in tijd en waarbij de parkeerschijf verplicht is. Vleteren Actief kan daar zeker mee akkoord gaan, daar het zelf (GR juni 2021) dit probleem aankaartte. Daarnaast worden op de parking ook een 2-tal plaatsen voorzien voor mindervaliden.

​

Hierna werden de tijdelijke politieverordeningen, politie- en verkeersreglementen n.a.v. de Ardeca Ypres Rally Beligium 2022 overlopen en goedgekeurd.

​

Als eerste variapunt wordt door Kristof Dejonckheere van onze partij aangehaald dat het aanbrengen van de gekalkte aarde ter aanvulling van de bermen in de Kruisboomstraat zijn resultaat eerder miste, daar dit een paar dagen nadien volledig was weggespoeld door de daarop volgende regen en het feit dat de auto’s daar direct op mochten rijden. Beter zou zijn dit tijdelijk te verbieden.  

​

Daarna werd door de algemeen directeur aan alle raadsleden een print bezorgd van een artikel in LOKAAL, een maandelijks tijdschrift vanuit de VVSG voor de lokale besturen, waarin de verhuis van de gemeentediensten naar de Sceure grondig besproken en geïllustreerd wordt.

​

Als laatste wordt er een korte presentatie gegeven door Joost Sampers van een nieuwe digitale toepassing Cobra@Home die vanaf nu zal gebruikt worden voor de bestandsuitwisseling van notulen. Hierbij wordt afgesproken dat het archief ook zal aangevuld worden met, in een eerste fase, alle verslagen vanaf 01/01/2022 en daarna ook nog al diegene vanaf de start van deze legislatuur (01/01/2019).

18/05/2022

Gemeenteraad

19u30

We merkten de voorbije maand in een krantenartikel op dat de burgemeester nu plots wel gewonnen blijkt om, in kader van een degelijk milieubeleid, te gaan voor een elektrisch wagens. Dit terwijl we in de vorige gemeenteraad hadden aangekaart dat men diende te werken aan een klimaatplan en dit als één van onze voorstellen eerder op hoongelach werd onthaald. Kristof Dejonckheere komt hier voor VA! nog eens op terug en krijgt als antwoord van de voorzitter dat het wel degelijk de bedoeling is de wagens stelselmatig te gaan vervangen door een elektrisch alternatief. Schepen Coppein vult daarbij aan dat de laatste 3 vervangingen ook milieuvriendelijker waren (CNG) en dat er in deze legislatuur nog 1 vervanging van een wagen is voorzien.

 

Daarna komen een aantal agendapunten aan bod die in de zitting van 23 februari reeds beslist werden maar waarvoor nu nog extra toelating dient gegeven te worden:

  • Voor de overeenkomst tweede pensioenpijler Prolocus moet het protocolakkoord , de ondertekening van de toetredingsakte en de burgemeester als vertegenwoordiger goedgekeurd worden.

  • Voor de verkoop van het voormalig gemeentehuis werd de identiteit van de koper gewijzigd is: er zal niet aangekocht worden met een vennootschap in oprichting (De Grande Invest), zoals opgenomen op het aankoopbod, er zal aangekocht worden door het bestaand Bouwbedrijf De Grande. Ook hiervoor wordt akkoord verleend.
    Wanneer wij navragen wat de effectieve plannen hierbij zijn, blijkt de schepencollege hiervan nog niet op de hoogte.

 

In een volgend punt wordt ook voor de jaarrekeningen 2021 van de kerkfabrieken een gunstig advies verleend.

​

Er werd een aanvraag ingediend door Fluvius om een stuk grond rond de gas- en elektriciteitscabine in de Molenwijk te Woesten aan te mogen kopen. Zo kan de cabine bij vernieuwing wat verbreed om alle apparatuur te kunnen vestigen en de muren te versterken. Uiteindelijk gaat het over een aankoop van 22,11 m² grond. Aangezien dit de enige cabine is in Woesten wordt deze nodige ingreep vanzelfsprekend direct goedgekeurd.

​

Het werkingsgebied van de woonmaatschappij (De Mandel), zoals voorgesteld bij de gemeenteraad op 27 oktober 2021, werd definitief vastgelegd door de Vlaamse regering op 4 februari 2022. Zodoende maakt Vleteren samen met de gemeenten Ardooie, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Langemark-Poelkapelle, Ledegem, Lichtervelde, Moorslede, Poperinge, Roeselare, Staden, Torhout en Zonnebeke, deel uit van het werkingsgebied Midwest-West. Nu moet de Vlaamse regering nog de onderlinge stemverhouding vaststellen van de deelnemende lokale besturen en moet hierover eerst een advies bezorgd worden. Bij een eerste overleg van het begeleidingscomité werd een verdeelsleutel uitgewerkt op basis van het aantal huurwoningen en het aantal inwoners per gemeente met een correctie voor kleine gemeenten. Voor Vleteren resulteert dit in amper 2,4% stemrecht bij de woonmaatschappij.

​

Na hiermee akkoord gegaan te hebben werden de agenda’s van heel wat algemene vergaderingen overlopen: WVI, Pslion, TMVS dv, IVVO, Gaselwest en DVV Westhoek. Bij het doornemen van het werkingsverslag van DVV vielen er voor Vleteren door Franky Pluym een paar zaken op.

Daarin blijkt ten eerste de dienstverlening via NestorPlus zeer gegeerd te zijn in Vleteren: 40 van de in totaal 109 gebruikers komen uit onze gemeente en deze zijn goed voor 267 prestaties op een totaal van 788. Er is weliswaar een kostenplaatje aan verbonden maar het heeft absoluut zijn nut. Voor de Opstap is dat een ander verhaal. In 2021 was er hier geen enkele begeleiding, de andere gemeenten waren goed voor 187 trajecten. Ook aan deze intergemeentelijke samenwerking zijn er kosten verbonden die met het vertrek van Poperinge en de aanwerving van een voltijdse wijkwerkcoach normaal nog zullen toenemen maar waar Vleteren toch blijkbaar weinig tot geen gebruik van maak. Zo rijst de vraag of De Opstap werkelijk niets meer kan betekenen voor onze gemeente.

De algemeen directeur Nele Vanderhaeghe geeft toe dat ze zich ook die bedenking had gemaakt bij het zien van de cijfers maar dat dit ook tot al wat bijsturingen heeft geleid. Zo is de trajectbegeleider nu effectief aanwezig op de wekelijkse zitdag in Woesten en is er geregeld overleg met sociale dienst. Zo kunnen mensen die hiervoor in aanmerking komen ook vlotter doorverwezen worden. De specifieke trajectbegeleiding die geboden wordt, blijkt ook niet mogelijk door onze eigen sociale dienst. 2021 blijkt ook een uitzonderlijk jaar, de voorafgaande jaren werden via De Opstap wel mensen aan een job geholpen maar de evolutie dient evenwel te worden opgevolgd.

​

Daarna brengt Vleteren Actief ook nog de volgende variapunten aan:

  • Luc Derdaele polst naar de concrete plannen van het fietspad Krombekestraat.

Volgens de burgemeester worden deze concreter maar vraagt dit nog wat tijd.
 

  • Volgens Kristof Dejonckheere zouden er in de parkbegraafplaats beter nog wat zitbanken voorzien worden. Diegene die er nu staan, staan niet in het groen en zijn zo niet echt functioneel geplaatst als het ook als park dient te fungeren.

S. Mourisse geeft hierbij aan dat de aankoop van banken destijds minimaal werd gehouden omwille van de hoge kosten van het archeologisch onderzoek.
 

  • Op het einde van het Tweesporenpad is er richting Zonnegloed geen beton aangebracht zoals dat in de andere richting wel het geval is. Dit zorgt voor een serieuze verzakking dat vol kan komen te staan met water. Kristof geeft aan dat het aangewezen is om dit eventueel ook in beton aan te leggen.

Naar de mening van schepen Lauwers is dit te wijten aan landbouwers die dit kapot reden. Hij zal wel de opmerking meenemen…
 

  • Vele bomen die gezet werden langs de openbare weg op het openbaar domein pakken niet aan door droogte of sterven zelfs af waardoor de vraag rijst of ze wel van voldoende water werden voorzien. Nu kan die aankoop gezien worden als een verloren kost. Het geeft anderzijds meteen ook de gelegenheid om eens te herbekijken waar er vanuit landbouwstandpunt wel of niet bomen gezet dienen te worden. (Kristof)

Volgens de meerderheid werden de bomen wel degelijk van water voorzien.

30/03/2022

Gemeenteraad

19u30

Bij de goedkeuring van het verslag van de vorige zitting wordt eerst verzocht om het verslag en het uittreksel betreffende het reglement afkoppeling afval- en hemelwatertoevoer aan te passen naar de verduidelijking van RioPact, die pas op 24/03 werd doorgegeven. Dit diende te gebeuren om duidelijk te maken dat de forfaitaire vergoeding voor een standaard aansluiting ook geldt voor een nieuwe aansluiting en deze kost dus niet integraal door de aanvrager betaald dient te worden, wat uit het uittreksel wel bleek het geval te zijn. Vanuit onze partij (F. Pluym) wordt aangegeven dat de nieuwe, formulering, nog steeds niet klopt en zo dient na bespreking nog een extra zin geschrapt te worden.
 

Een volgende aanpassing dient te gebeuren in het retributiereglement op de aanvragen voor of de melding van stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen, kleinhandelsactiviteiten, het exploiteren van ingedeelde inrichtingen of activiteiten en aanvragen naar vastgoed- en milieu-informatie. In kader van een aanvraag omgevingsvergunning worden tijdens de procedure soms adviezen ingewonnen en voor bepaalde adviezen wordt een kost aangerekend door de adviesinstantie (vooral RioPact)  aan de gemeente. Het huidig retributiereglement voorziet echter geen doorrekening naar de aanvrager. Het voorstel houdt in dat dit nu wel gebeurt en het reglement wordt in die zin dan ook aangevuld.
Jonas Vanderhaeghe geeft voor VA! aan dat dat wel een heel dubbel gegeven is, aangezien het vooral RioP is die hiervan gebruik maakt en adviesprijs rekent bij iedere aanvraag. Gemiddeld komt dit op 150 EUR terwijl de gemeente slechts een retributie van 100 euro rekent voor een omgevingsaanvraag. Uiteindelijk beschikt RioP ook al over de gemeentelijke bijdrage die kan ingezet worden voor gemaakte kosten (zogenaamde potje) waar we ook een moeilijker zicht hebben op wat daarmee juist gebeurt. Indien riolering in eigen beheer zou zijn, is dat natuurlijk ook iets dat gemeente zelf zou moeten doen.
Maar volgens de voorzitter Mourisse kunnen we dat als gemeente niet meer zelf. Indertijd werd hierbij ingestapt en werd er daarvoor een bepaalde bedrag en een grote hoeveelheid aandelen bekomen, terwijl het nu uiteindelijk een dure aangelegenheid blijkt.


In het herbouwproject van 12 sociale woningen door de VMSW en Bouwmaatschappij De Mandel in de H. Deberghstraat wordt ook voorzien in de aanleg van een gescheiden rioolstelsel en heraanleg openbaar domein. Daarvoor is er een herschikking van grond noodzakelijk om het project te kunnen realiseren. Er is reeds een principiële beslissing van de gemeenteraad van 30 juni 2021 met vraag tot opmaak akte. Na definitieve goedkeuring in de gemeenteraad, kan worden overgegaan tot verlijden van de akte.


Uit het inspectierapport van Monumentenwacht (19/10/21) blijkt dat er 36-tal onderhouds- en herstellingswerken nodig zijn aan de Meestersmolen. Er werd hiertoe een bestek opgemaakt en er wordt nu voorgesteld om de opdracht te gunnen via een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. Er wordt hiervoor een termijn van 60 dagen voorzien en het is de bedoeling dat de werken eind dit jaar uitgevoerd zijn.  Bijkomend worden ook 3 gespecialiseerde firma’s rechtstreeks aangeschreven. Vanuit onze partij stelt Luc Derdaele dat er in de toekomst gewerkt dient te worden aan een plan/manier om dit beter op te volgen want de ene schade volgt uit de andere wat de werken en dus ook kosten alleen maar doet oplopen.


Als laatste effectief punt wordt de aansluiting tot de aankoopcentrale Cipal dv voor de aankoop van IT‑hardware besproken zodat we op hun raamcontracten voor IT-hardware kunnen beroep doen. Dit blijkt een tip van onze intergemeentelijke IT-deskundige (vanuit WVI) te zijn. Voordelen zijn:

  • ICT-infrastructuur voldoen aan de behoefte

  • Het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren

  • Cipal dv beschikt over knowhow of technische expertise

  • De gemeente is niet verplicht tot enige afname

We merken ook op dat volgens de site van Cipal dv, dat de dienstverlenende vereniging (volgens de daar aangegeven laatste cijfers) een 265-tal vennoten telt die van haar diensten gebruikmaakt. Deze situeren zich toch voornamelijk in regio Limburg en Antwerpen (F. Pluym).


Als variapunt brengt Vleteren Actief (Franky Pluym – Kristof Dejonckheere) het volgende uitgewerkt punt aan:

Het zich richten op klimaatdoelstellingen is in deze tijd sowieso een hot topic maar we zien dat bij verschillende gemeenten ook effectief klimaatprojecten op poten werden gezet. Dit kunnen grotere projecten zijn als het plaatsen van zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen of de aanschaf van elektrische dienstwagens met bijhorende laadstations alsook kan dit gaan over iets kleinschalig bv. aanleg van een buurtmoestuin of het introduceren van autodelen. Voor deze projecten kan in veel gevallen ook financiële en/of inhoudelijke steun verkregen worden van de provincie, dat wil evolueren naar een klimaatneutraal gebied.

We vroegen ons af of dit ook niet inspireert om in Vleteren extra stappen hiervoor te zetten. De gemeente koos er indertijd voor om het burgemeestersconvenant niet te tekenen, wegens te duur en het naar eigen zeggen zelf leveren van voldoende inspanningen. Nu merken we echter dat het verkrijgen van subsidies voor dergelijke projecten vaak gekoppeld wordt aan die ondertekening als engagement. Zo ontving men van de Vlaamse Regering ook de vraag om in te stappen in het Lokaal Energie- en Klimaatpact (cbs 12/08/21). Vleteren zou voor de ondertekening van dit pact een financiële ondersteuning kunnen krijgen van 13 148,00 EUR. Eén van de voorwaarden was echter ook weer de ondertekening van het convenant wat de gemeente toen 12 160 EUR zou kosten. Beide deelnames heften financieel elkaar dus op. Toch hield het cbs vast aan het eerdere standpunt niet deel te nemen aan het burgemeestersconvenant en dus ook het LEKP links te laten liggen.

We kunnen zeker niet ontkennen dat er in Vleteren reeds inspanningen werden geleverd op dit vlak, denkend aan bv. de verledding van de openbare verlichting en de aanplant van extra bos een tweetal weken geleden. Maar in dit opzicht moet vooral naar de toekomst gekeken worden en doordacht aan een klimaatbeleid gewerkt worden zodat hierin een voorbeeld wordt gesteld naar de burger toe. Hebben wij een dergelijk klimaatplan? Of welke doelstellingen zijn er nog gesteld in dit opzicht?

​

De burgemeester zegt hierbij slechte ervaringen te hebben met projecten zoals het burgemeestersconvenant waar de financiële input volgens hem vooral opgaat aan studies en personeel. Hij weet hierbij ook nog te vertellen dat de grootste besparing gerealiseerd werd door de centralisatie van de diensten zonder gebruik van de oude gebouwen en dat er elektrische laadpalen komen. Schepen Coppein geeft nog aan de gemeentelijke wagens systematisch vervangen werden door CNG-voertuigen en dat elektrische wagens ook niet zo milieuvriendelijk zijn omdat het maken van de batterij leidt tot meer fijn stof. Veel enthousiasme omtrent het opstellen van een gefundeerd  klimaatplan was er echter niet.

23/02/2022

Gemeenteraad

19u30

De gemeenteraad begon met een aantal interpellaties vanuit Vleteren Actief over de opvolging van het vorige verslag:

  1. De vochtproblematiek in de Poperingestraat werd vorige keer door Vleteren Actief aangekaart. Heel wat inwoners hebben nu via een gezamenlijke aangetekend schrijven hun klachten hieromtrent gebundeld. Uiteindelijk werd zo, door Vleteren, Aquafin aangeschreven.
    Volgens de burgemeester dienen zij dit nu verder op te volgen.

  2. In diezelfde Poperingestraat werden ook de parkeerstroken aangebracht en de bloembakken geplaatst. Alleen blijkt de visibiliteit van deze bakken in het donker toch niet optimaal te zijn. Er zou daar nog extra reflectering aangebracht dienen te worden, zeker aan de achterkant van de bakken. Als er geen wagens geparkeerd staan, is dit in de rijrichting immers niet zichtbaar.
    Dit zou door de gemeente bekeken worden.

     

Als eerste effectief agendapunt werd de verkoop van het voormalig gemeentehuis toegewezen. De schattingsprijs hiertoe werd vastgesteld op 275 000 EUR maar uiteindelijk werd er via de verkoopprocedure van Covast 301 150 EUR geboden. Vermoedelijk zal dit voor de nieuwe eigenaar dienen als een nieuw woonproject.

​

In 2016 vond op de terreinen van het woonproject Hendrik Deberghstraat langs de Woestenstraat een grootschalig archeologisch onderzoek plaats. Elk archeologisch onderzoek resulteert in een archeologisch ensemble, het geheel van vondsten, stalen en administratie dat eruit voortvloeit. De eigenaar van het terrein, hier Vleteren, wordt meteen ook eigenaar van het archeologisch ensemble en is wettelijk verplicht dit in een goede staat te bewaren. Het gaat hierbij voornamelijk om een aardeschaal en een aantal kleinere vondsten. Deze zullen nu voorlopig worden gestockeerd in de loods van de technische dienst.


Vanuit Vleteren Actief werd opgemerkt dat er weinig beweging komt omtrent de bouwgrond van dit project. Er werd gesteld dat het zonde is dat deze bouwgrond zo niet benut wordt. De nieuwe wijk zou een meerwaarde moeten zijn voor het dorp dat nieuwe jonge gezinnen kan aantrekken.
à Volgens S. Mourisse is dit deels te wijten aan WVI (verkoper) die beter zou werken met een immokantoor maar ook het ontzien van de tegenwoordig hoge bouwkosten speelt een rol.

​

De wijzigingen aan het retributiereglement voor afkoppeling afval- en hemelwatertoevoer (aansluiten riolering) werden reeds goedgekeurd door de gemeenteraad van 27/10/2021. Uit een recent overleg tussen de gemeente en De Watergroep/RioP bleek dat het reglement nog niet volledig duidelijk was op vlak van wanneer het gaat over een standaardaansluiting waarvoor de retributie bedoeld is en wanneer een offerte op maat dient gemaakt te worden. Voor onze partij was het in het voorgelegde reglement nog steeds niet helder of bij een volledig nieuwe aansluiting de kosten wel dan niet integraal dienden betaald te worden door de aanvrager, wat sowieso niet de bedoeling zou mogen zijn. De Watergroep zou er immers ook voor moeten zorgen dat er zo weinig mogelijk niet-standaardaansluitingen komen. Dit zou nog eens worden nagevraagd.

​

Ook een aantal wijzigingen van het bibliotheekreglement dienden in deze zitting goedgekeurd te worden. Het betrekt hier vooral een aantal verduidelijkingen van naamgeving, nieuwe inschrijvingen, abonnementen en procedures bij openstaande kosten en niet terugbrengen van materiaal. Ook het nieuwe kostenmodel voor het systeem van IBL (interbibliothecair lenen) werd opgenomen.

​

Op 31/12/2022 loopt de huidige hospitalisatieverzekering (2019-2022) bij AXA Belgium ten einde. Er dient dus vanaf 01/01/2023 een nieuwe verzekering te worden afgesloten. Net zoals een aantal andere besturen wil Vleteren zich aansluiten bij de stad Ieper die een gezamenlijke aanbesteding wil uitschrijven, deze overheidsopdracht zou lopen van 2023 tot 2026. Hiervoor werd unanieme goedkeuring verleend.

​

Ook de groepsverzekering, waarbij Ethias en Belfius al sinds 2010 voorzien voor een tweede pensioenpijler werd in op 01/01/2022 opgezegd. De VVSG en OFP Provant sloegen de handen in elkaar om vanaf 2022 te voorzien in een nieuwe, tweede pensioenpijler voor de Vlaamse lokale besturen. Dit verloopt via een pensioenfonds onder de naam “Prolocus” waar Vleteren ook bij toetreedt.
 

Na de openbare zitting werd door Vleteren Actief nog een geheime zitting aangevraagd waar een aantal niet nader te noemen punten werden besproken.

26/01/2022

Gemeenteraad

19u30

Bij aanvang van de gemeenteraad legt Kristof Dejonckheere voor Vleteren Actief de eed af als nieuw raadslid, dit ter vervanging van Marion Vermander die in de vorige zitting al te kennen had gegeven afstand te willen doen van haar mandaat. Op basis van de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen was Kristof haar opvolger van rechtswege. Hij zal ook de functie van raadgevend lid in de raad van bestuur bij de projectvereniging CO7 ter harte nemen.

 

Over het variapunt uit de vorige gemeenteraad betreffende groenonderhoud door De Groene Kans werd extra informatie ingewonnen door Vleteren Actief en daarbij kan gesteld worden dat het hierbij wel degelijk gaat om vermindering van uren met behoud van verdeelsleutel.

De 950 oorspronkelijke uren waarvan 60% bekostigd door provincie, omgerekend 570 uren, en de rest, 380 uren, door gemeente worden nu gebracht naar een totaal van 740 uren. De provincie verminderde naar 490 uren maar ook de gemeente deed dit en koos om voor 250 uren budget te voorzien. Zo blijft de verdeelsleutel deels intact. Vleteren actief had liever gezien de gemeente minstens het aantal uren behield of zelfs optrok. Voor de volgende jaren zou immers een nieuwe werkwijze vanuit de provincie zelfs kunnen leiden tot nog vermindering van gesubsidieerde uren. We vrezen dat op deze manier het te leveren werk niet kan verricht worden, indertijd werd De Groene Kans immers aangesteld omdat de eigen dienst het werk niet aankon.


Schepen Coppein geeft (in tegenstelling tot de vorige GR) nu toe dat de verdeelsleutel werd behouden en dat zo het aantal uren voor de gemeente in evenredigheid gezakt is. Eventueel kunnen er, indien nodig, meer uren gevraagd worden aan De Groene Kans.

 

Als eerste effectief punt van de gemeenteraad wordt een engagementsverklaring voor de aanleg van het fietspad Vleteren-Krombeke goedgekeurd. Deze overeenkomst heeft tot doel de wederzijdse engagementen vast te leggen tussen de provincie, de stad Poperinge, de gemeente Vleteren en Aquafin betreffende de voorbereiding, de realisatie en de planning van het project “De aanleg van fietsvoorzieningen langs de Krombekestraat en Graaf van Hoornweg te Vleteren en Poperinge”.

 

Ook voor de wijzigingen in de statuten van ‘Dierenasiel Zuidelijke Westhoek’ wordt een akkoord gegeven. Door een nodige uitbreiding van het VTE (van 1 naar 1,3) is er ook een aanpassing van de financiële bijdrage door de gemeenten nodig (van 1,60 EUR naar 2,20 EUR per inwoner). Er was in eerste instantie eigenlijk sprake van een verhoging van het aantal VTE naar 1,5 VTE. Dit werd in een vorige wijziging van statuten reeds even aangehaald op de GR van 15/11/2020 en was al goedgekeurd op het cbs van 29/10/2020. De werkingsbijdrage zou dan toenemen tot 2,40 EUR. Nu is er gekozen voor een kleinere tewerkstelling met een kleinere toename van de werkingsbijdragen als gevolg.

 

Het subsidiereglement voor ondersteuning van natuur- en milieueducatie werd eveneens aangepast. De 2 regionale landschappen binnen de Westhoek als werkingsgebied werden immers gefusioneerd, de aanvraag kan vanaf nu elektronisch, er is een toevoeging van landbouweducatieve activiteiten en het subsidiebedrag werd ook verhoogd.

Dat deze subsidiemogelijkheid er is, vinden we vanuit onze partij zeker positief. Alleen is het een beetje vreemd te noemen dat nu eigenlijk een vernieuwd reglement goedgekeurd dient te worden van iets waar blijkbaar geen gebruik van gemaakt wordt terwijl er op scholen normaal toch dergelijke activiteiten worden aangeboden. Misschien is men niet voldoende op de hoogte van deze subsidiëring en dient naar de Vleterse scholen dit toch eens extra gecommuniceerd worden.


Volgens schepen Coppein zou dit te wijten zijn aan corona en zijn de scholen hier wel van op de hoogte maar zullen ze nog eens uitdrukkelijk ingelicht worden van het nieuw reglement.

 

Variapunten vanuit Vleteren Actief waren de volgende:

  1. De heraanleg van de Poperingestraat blijkt niet zonder gevolgen voor een aantal inwoners van die straat want er duiken her en der vochtproblemen op. Dit gaat van kelders die plots onder water komen te staan tot vocht in muren van de benedenverdieping, door opkomend grondwater. Voor bepaalde mensen is het zodanig ernstig dat er zelfs kans is op onbewoonbaarheidsverklaring van de woning. De betrokkenen zijn zoekende naar oplossingen maar zij kunnen de oorzaak niet wegnemen. Dit probleem kon trouwens ook vermeden worden, bij aanvang van de werken werd er reeds heel veel water weggepompt en toch werden drainage teniet gedaan. Dat het studiebureau dit niet incalculeerde is toch  wel bedenkelijk te noemen.
    Een aantal inwoners zouden deze problemen ook al aangekaart hebben bij de gemeente, als opdrachtgever zijnde. Daarbij zou zijn beloofd dit te bespreken en op te volgen, iets waar wij in verslaggeving echter niets van hebben kunnen terugvinden.
    Daarom vragen we ons af welke stappen er vanuit de gemeente zijn genomen of eventueel zullen genomen worden om die mensen bij te staan. (F. Pluym)

    Schepen Lauwers geeft te kennen weet te hebben van de situatie en is samen met Degro en Aquafin in de zomer al eens gaan kijken, dit terwijl het probleem zich eerder stelt in de winter. Aannemer, studiebureau en Aquafin trekken zich volgens hem daar eigenlijk niet veel meer van aan.
    Volgens de burgemeester kunnen burgers dit best aangeven aan hun brandverzekering en de gemeente in gebreke stellen, dan pas kunnen verdere stappen ondernomen worden vanuit de gemeente…

     

  2. In diezelfde Poperingestraat blijven parkeerstroken en de beloofde bloembakken ter afscheiding op zich wachten, wat kan leiden tot parkeerproblemen. (K. Dejonckheere)

    Bram Coppein stelt dat de aanduidingen voorlopig voldoende aangeven waar men kan parkeren. Marnick Lauwers meldt daarbij dat het wachten is op mooier weer om belijning te kunnen aanbrengen.
     

  3. Wat betreft grachtwerken zijn er verschillende problemen op te sommen. (K. Dejonckheere)

    • Blikken komen soms nog op de velden terecht wat heel gevaarlijk is ter hoogte van weiden. Het zou een oplossing kunnen zijn om vooraf dit eerst te ruimen.


      Volgens de burgemeester dient de landbouwer hier zelf zijn maatschappelijke rol op te nemen.
       

    • Landbouwers kregen een brief om damgaten uit te kuisen, maar gezien nu machinaal gefreesd wordt, zit het damgat nadien vaak weer dicht.

      Schepen Lauwers antwoordt hierop dat landbouwers dit kunnen signaleren aan de gemeente, door wie het damgat dan nog eens uitgekuist kan worden. Het vooraf vrij zijn van het gat moet, volgens schepen Coppein, dan wel eerst bewezen kunnen worden met een foto.

       

    • Het zou ook goed kunnen zijn om tegelijkertijd graskanten af te klauwen waar de berm te hoog is. Nu wordt in tegenstelling bij het delven vaak ophoping gecreëerd.  

      Volgens M. Lauwers is dit onmogelijk, gezien het gebruik van een reitbak, maar wat er hieromtrent mogelijk is, kan wel eens verder nagevraagd worden bij de desbetreffende aannemer.
      ​

  4. Na werken in de Hendrik Deberghstraat werd beslist geen vachtwagens meer toe te laten en deze om te leiden via de binnenwegen. Dit ging geëvalueerd worden na één jaar maar hiervan dook niets op in de verslagen van cbs. Er is daar nu een heel drukke passage van vrachtwagens en vorige week leidde dit tot een accident waarbij een vrachtwagen met bieten kantelde. (K. Dejonckheere)

    De burgemeester antwoordt hierop zich bewust te zijn van het probleem en dat uitwijkstroken voorzien het enig alternatief is. Daarnaast dient ook nagegaan te worden van waar die vrachtwagens komen en of ze daar wel moeten zijn omdat men ook vaak probeert zoveel mogelijk de N8 te vermijden omwille van de tolheffing.

​

bottom of page